SP: 'Opknappen bestrating rond V&D veel te duur'

22 januari 2015

SP: 'Opknappen bestrating rond V&D veel te duur'

Foto: www.rijnmond.nl / www.rijnmond.nl

Het college stelt voor om de openbare ruimte rond de nieuwe V&D (Veerplein) voor 180.000 euro op te knappen. De SP is van mening dat dit wel een tandje minder mag: “De bestrating laat inderdaad te wensen over, maar gezien de financiële situatie van de gemeente is een soberder plan meer op zijn plaats.” Aldus SP-raadslid Arjan Sterenberg.

In november sprak de raad nog over harde bezuinigingen, nu blijkt er kennelijk toch nog ergens 180.000 euro op de plank te liggen. Sterenberg: “Er blijken drie potjes met geld te zijn voor doelen die kennelijk toch niet zo belangrijk zijn aangezien er ook straatstenen van gekocht kunnen worden.”

Het college legde de raad eerder vier verschillende varianten voor. Het college stelt voor om voor de dure variant te kiezen. De eenvoudigere variant kost slechts 41.000 euro. Voor dit bedrag is het mogelijk de bestrating op te knappen zodat deze veilig is en aansluit bij de rest van het Veerplein. Ook worden er dan invalideparkeerplaatsen gemaakt en fietsenrekken geplaatst. “De 139.000 euro die we daarmee uitsparen kunnen we dan gebruiken om het negatieve banksaldo van de gemeente iets verder weg te werken, want momenteel staan we nog steeds 8 miljoen in het rood.” Aldus Sterenberg.

Helemaal niets doen aan de huidige bestrating is niet mogelijk omdat het college al aan de bewoners en winkeliers toezeggingen heeft gedaan, maar was daarbij vergeten om daar vervolgens ook geld voor vrij te maken in de begroting.