Op weg naar beloofd herstel met voorjaarsnota 2015

10 juni 2015

Op weg naar beloofd herstel met voorjaarsnota 2015

Onze wethouder Arnout Hoekstra heeft afgelopen  dinsdagmiddag de voorjaarsnota 2015 gepresenteerd. Hierin worden de plannen voor de begroting 2016 - 2019 kenbaar gemaakt.

De eerste indruk van SP-fractievoorzitter Kasper Vink is gematigd positief: "In vergelijking met de presentatie van vorig jaar waarin harde bezuinigingsmaatregelen werden aangekondigd is deze nota zeker positiever.  Zo worden de bezuinigingen op de jeugdverenigingen, wijkcentra, en de kinderboerderij Holy geheel of gedeeltelijk teruggedraaid.
Zal de Stadsgehoorzaal met een bijdrage en een nieuwe opzet toch zijn professionaliteit behouden en zal de door ons afgewezen motie voor renovatie honkbalveld Holy toch alsnog uitgevoerd worden.

Echter door een lagere risicoprofiel van de Gemeente Vlaardingen kan er wat meer geïnvesteerd worden zonder het einddoel in gevaar te brengen, is de mening van het college.
Dat is een mooi streven maar de extra investeringen die gevraagd worden voor organisatieontwikkeling en samenwerking zullen toch nog wel nader uitleg behoeven.

Al met al moeten we niet vergeten dat er nog grote klussen te klaren zijn die nog niet nader genoemd zijn in deze nota, zoals de financiële gevolgen van de decentralisaties voor de Gemeente en burgers maar ook de nog steeds groeiende werkloosheid en gevolg het aantal bijstandsaanvragen en toenemende armoede.

Kasper Vink
Fractievoorzitter SP-Vlaardingen