Bomenlabels als protest met koffie, thee en tomatensoep

9 maart 2016

Bomenlabels als protest met koffie, thee en tomatensoep

Foto: SP Vlaardingen

De SP ondersteunde afgelopen zaterdag de labelactie van de Stichting Groeiend verzet door onder andere hulp te bieden bij het labelen van de bomen en om de mensen van koffie, thee en tomatensoep te voorzien. Het doel van deze middag was om aan Rijkswaterstaat te laten zien dat dit bos de inwoners aan het hart gaat. Dit aangezien er in maart 2013 niet voor niks door meer dan 700 enthousiaste inwoners 1.700 eigen bomen en struiken zijn geplaatst al verzet tegen deze zesbaansnelweg.

Foto: SP Vlaardingen
Uiteraard was oud SP tweede kamer- en gemeenteraadslid Remi Poppe van de partij als voorzitter van de Stichting Groeiend Verzet om de mensen te begeleiden met het schrijven van de boomlabels en om strijdende woorden te spreken over het verzet tegen het Blankenburgtrace, een strijd die door de SP afgelopen zaterdag ten volle ondersteund werd. Daarbij mocht je ook je eigen boom komen ophalen, en waren er enkele mensen die dat ook zaterdag gedaan hebben.

Foto: SP Vlaardingen
Zo heeft de Stichting Groeiend Verzet in overleg met Rijkswaterstaat ervoor gepleit dat de bomen van de inwoners op zijn minst gecompenseerd dienen te worden en er een ‘herinneringsbos’ moet komen bij of langs het tracé. Dit uit respect voor die bewoners die zich hebben ingezet voor hun woon- en leefomgeving. Dit wat overigens na aankondiging van de labelactie van afgelopen zaterdag toch nog door Rijkswaterstaat bevestigd werd, en er alsnog een ‘Herinneringsbos’ zal worden aangeplant. “Het blijft een vreemde situatie dat Rijkswaterstaat de bomen nu kapt terwijl het Ontwerp Tracébesluit nog onbekend is, maar het is positief te noemen dat Rijkswaterstaat bevestigd heeft ter compensatie een ‘herinneringsbos’ aan te zullen planten” aldus SP raadslid Arjan Sterenberg.

Foto: Paul Meuldijk
De kans is groot dat deze onnodige rijksweg er zal komen, al zal de SP blijven strijden voor de leefomgeving van de inwoners en tegen deze weg. Zo is er door protest al wel bereikt dat de weg nu voor een groot deel onder de grond zal komen, al kan het altijd nog beter. Wat de SP betreft mag deze onnodige zebsaanssnelweg er nooit komen, en als deze er komt dan willen we hem niet zien niet horen en niet ruiken.

Foto: Paul Meuldijk