Alweer een beroerd besluit

1 december 2020

Alweer een beroerd besluit

Foto: Volkstuinen vereniging Moerman / Volkstuinen vereniging Moerman

Alweer een beroerd besluit Volkstuinen.

Het hing al een tijd in de lucht dat er meer woningen gebouwd moeten gaan worden in Vlaardingen. Een groot tekort aan woningen zeker in de sociale woningbouw is ontstaan door het afbreken van de woningvoorraad. Het college heeft voortijdig de volkstuin verenging Dr. Moerman laten weten dat zij plaats moeten maken voor woningbouw. Het bestemmingsplan is nog niet gewijzigd en de brief is al verzonden. Alles van dit wijst op een sterfhuis constructie zodat er over twee jaar zonder al te veel problemen gebouwd kan worden.

De SP vraagt zich af waarom juist de volkstuinen plaats moeten maken voor woningbouw terwijl er in Vlaardingen zoveel mogelijkheden zijn om te ontwikkelen tot sociale woningbouw.Zwaar verontwaardigt is de SP dan ook vanwege de brief die vroegtijdig is verstuurd . Deze makkelijke weg nemen veroorzaakt veel schade in Vlaardingen. Het belang van volkstuinen is al vele jaren erkent. Volkstuintjes vormen van oudsher een belangrijke groene oase in de stedelijke omgeving. De natuurlijke waarde is vaak veel groter dan van gemeentegroen, dat vooral onderhoudsvriendelijk moet zijn. Ook vanuit recreatief oogpunt zijn de volkstuinen belangrijk. Duizenden stedelingen trekken er dagelijks op uit om actief bezig te zijn met de natuur. De meeste tuinen zijn daarnaast ook opgesteld voor wandelaars. Vooral in de randstedelijke betonwoestijnen zijn de volkstuinen een toevluchtsoord. Dit hoogwaardig groen is belangrijk, mensen vinden er rust en ontspanning.

De SP stelt zo wie zo de vraag waarom het laatste beetje groen in Vlaardingen waar ook in Vlaardingen opgeofferd moet worden voor industrie en woningbouw terwijl er nog vele andere mogelijkheden zijn.

De SP is er meer voor om te onderzoeken om het sterk verouderde industrie gebied Groot Vettenoord te ontwikkelen tot woningbouw gebied. Daarbij zijn we af van een industrie gebied dat meer lasten dan baten oplevert voor Vlaardingen. Daarnaast zijn we af van de vele ongure zaken die voorkomen in dit gebied. Om elf uur in de avond is het daar drukker dan overdag. De SP is er voor om de volkstuinen te ontzien van alle voorgenomen bouwplannen en deze gebieden laten voor wat het is. Een groene oase in een industriegebied.