6 augustus 2021

Foto: (c)Opland
Vanavond sprak Arnout Hoekstra tijdens de 76ste Hiroshima-Nagasaki herdenking in Vlaardingen. Hij riep de aanwezig op politieke partijen aan te schrijven zich uit te spreken voor een kernwapen vrije wereld. Ook riep hij op deel te nemen aan de manifestatie op 25 september bij Vliegbasis Volkel:

Kernwapens op 100km afstand van Vlaardingen
Sinds kort zijn kernwapens officieel door de VN verboden. Vorig jaar ratificeerde het 50ste VN-land het kernwapenverbod, waarmee er sprake is van een wereldwijd verbod. Helaas heeft Nederland dit verdrag (nog) niet geratificeerd. En dat blijkt ook in de praktijk, aangezien Nederland deze – volgens de VN illegale – wapens nog steeds heeft liggen.

Op hemelsbreed 100km van Vlaardingen liggen Amerikaanse kernwapens klaar om ingezet te worden. Iets meer dan een uurtje rijden, op Nederlands grondgebied, in het mooie Brabantse Volkel.

14 juni was er een belangrijke NAVO-top in Brussel, waar belangrijke regeringsleiders aanwezig waren, zoals Joe Biden, de eigenaar van de Volkelse kernbommen. Ook een Nederlandse delegatie bestaande uit Mark Rutte, Sigrid Kaag en Ank Bijleveld was aanwezig.

Ter voorbereiding op deze top heeft de Tweede Kamer een debat gevoerd met deze Nederlandse bewindspersonen om hen een boodschap mee te geven richting de rest van de NAVO. Tijdens dit debat zijn er door de SP – met steun van andere partijen – drie moties ingediend om de ministers met een opdracht op pad te sturen:

• Help kernwapens de wereld uit.
  • Stop met het faciliteren van Amerikaanse kernwapens op Nederlands grondgebied.
  • Zorg dat Nederland alsnog aan tafel komt bij het VN-overleg voor een kernwapenverbod.

Helaas behaalde deze voorstellen geen meerderheid. 69 Kamerleden stemde er voor een wereldwijd verbod op kernwapens, 81 Kamerleden tegen. Op de website van PAX No Nukes kunt u vinden welke partijen tegen dit verbod zijn. Het zou goed zijn wanneer zoveel mogelijk mensen deze partijen en hun Kamerleden oproepen om tot inkeer te komen. Daarnaast is er ook nog een andere mogelijkheid om – niet alleen bij de politiek, maar bij de héle samenleving – bewustzijn te creëren over de gevaren van kernwapens:

Fietsen, geen bommen

Tussen 5 en 26 september wordt er 1.000 kilometer gefietst tussen de militaire vliegbases in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. Op deze locaties liggen kernwapens.

De internationale fietstour wordt georganiseerd om opnieuw aandacht en bewustzijn te creëren rond deze wedloop. Rond de fietstocht worden er lokaal activiteiten georganiseerd zoals kleinschaligere fietstochten, manifestaties, picknicks, muziek en toespraken.

Op zaterdag 25 september is er een manifestatie bij Vliegbasis Volkel. De bijeenkomst begint om 12.30, waar de internationale fietsgroep ‘Bikes Not Bombs’ wordt ontvangen. Samen met veel verschillende organisaties wordt er een programma georganiseerd met verschillende sprekers. Ook is er de mogelijkheid om aan een fietstocht deel te nemen rond de vliegbasis. Om 15:30 worden de internationale fietsers uitgeleid, die vertrekken naar vliegbasis Kleine Brogel (België).

Iedereen is van harte welkom om – met of zonder fiets – deel te nemen. Zet het alvast in je agenda, de details volgen via de social media-kanalen van PAX Ambassade van Vrede Vlaardingen. En meld je alvast aan via https://doemee.sp.nl/kernwapens

Arnout Hoekstra, 6 augustus 2021
SP