Cameratoezicht

9 februari 2022

Cameratoezicht

Foto: SP

SP Vlaardingen heeft vragen gesteld naar aanleiding van de uitzending van Nieuwsuur van dinsdag 8 februari. Nieuwsuur vermelde in hun programma dat veel Gemeente's gebruik maken van camera's waarvan de informatie gedeeld kan worden met inlichtingendiensten uit China.

Geachte Burgemeester B Wijbenga .

In het programma Nieuwsuur NOS van dinsdag  8 februari 2022 was er een reportage te zien over cameratoezicht. Daarin is toegelicht hoe privacy gevoelig cameratoezicht is als er gebruik wordt gemaakt van camera’s die in China zijn geproduceerd. Het merken Hikvision en Dahua zijn de merken die benoemd werden tot privacy gevoelig. De gegevens van deze camera’s zijn door de Chinese overheid direct opvraagbaar ondanks onze strenge  privacy wetgeving in Nederland en Europa.

De SP heeft in het verleden hun zorgen geuit over cameratoezicht in Vlaardingen. Deze vorm van veiligheid heeft namelijk geen preventieve werking maar kan alleen in enkele gevallen als bewijslast achteraf worden gebruikt. Ook is het een dure manier van toezicht vanwege de aparte verbinding die moet worden gerealiseerd met de meldkamer. Deze verbinding moet een directe verbinding zijn waar niemand anders dan de meldkamer gebruik van mag maken.

De volgende vragen zouden wij als SP graag aan u voor willen leggen.

Wordt er binnen de Gemeente Vlaardingen gebruik gemaakt van deze merken camera’s of andere camera’s  uit China. Zo ja. Hoe kan de Gemeente Vlaardingen de privacy garanderen van zijn inwoners. Worden eventuele privacy gevoelige camera’s vervangen door een meer betrouwbaar geacht merk.

Met vriendelijke groet.

WJ de Man