VVD zet SP buiten de formatie

1 april 2022

VVD zet SP buiten de formatie

Foto: SP

Hoewel in zetelaantal even groot, kreeg de VVD bij de gemeenteraadsverkiezingen meer stemmen dan de SP. Om die reden zijn zij aan zet om de formatie van een nieuw college op te starten. VVD-coryfee Ivo Opstelten werd door de VVD aangedragen als verkenner. De SP-fractie heeft bij de verkenner aangegeven te pleiten voor een coalitie van de vijf grootste partijen: VVD, GroenLinks, ONS.Vlaardingen, SP en Leefbaar Vlaardingen. De VVD heeft echter aangegeven dat ze niet met de SP samen willen: “Er zijn dermate inhoudelijke verschillen dat samenwerking met de SP niet voor de hand ligt.” Aldus de VVD. Daarmee slaan ze de vierde partij over en kiezen in plaats daarvan voor CDA, D66 en CU/SGP, respectievelijk de nummers zes, zeven en acht.

In het duidingsdebat vanavond vroeg SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra opheldering aan de VVD over welke inhoudelijke verschillen zij op doelen. VVD-fractievoorzitter Van der Zande gaf aan dat de SP vooral sociale huurwoningen wil bouwen, daar waar de VVD vooral middeldure en dure koopwoningen wil realiseren. Hoekstra kan dat verschil niet ontkennen, maar had liever gezien dat beide partijen eerst een poging deden om hier het gesprek over aan te gaan. “Wij worden - als één van de grote partijen - op voorhand buiten de deur gezet terwijl er nog geen woord over de inhoud is gesproken. Het zou de VVD sieren niet zo hoog van de toren te blazen, want qua zetels zijn zij niet groter dan de SP.”

De SP geeft aan de komende vier jaar zich constructief op te stellen maar ook harde oppositie te voeren daar waar nodig. De fractie van de SP stemde uiteindelijk tegen het voorstel om twee formateurs te benoemen om een rechts conservatief confessioneel  college te vormen bestaande uit VVD, GroenLinks, Leefbaar, CDA, D66 en ChristenUnie/SGP.

Het verslag van de verkenner en het duidingsdebat zijn hier terug te vinden: https://vlaardingen.raadsinformatie.nl/vergadering/968461/Extra%20gemeenteraad%2031-03-2022