Schoolontbijt voor Vlaardingse kinderen een feit!

6 december 2022

Schoolontbijt voor Vlaardingse kinderen een feit!

Vlaardingse scholen kunnen vanaf nu met hulp van de gemeente ontbijt op school organiseren. De SP is hier erg blij mee. SP-raadslid Ada van Beveren: "Wij willen dat alle kinderen in Vlaardingen gelijke kansen hebben. Het aantal kinderen dat zonder ontbijt naar school komt groeit met de dag. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed ontbijten." Uit onderzoek blijkt dat kinderen die dagelijks gezond ontbijten fitter zijn, een gezonder gewicht hebben, zich beter kunnen concentreren en beter leren. Kinderen die in armoede opgroeien staan hierdoor meteen met één nul achter. Het is nu crisis en kinderen hebben honger. En er komen steeds meer gezinnen bij die door de hoge lasten amper geld hebben om boodschappen te kunnen doen.

Wethouder Arnoud Proos had in september tijdens een commissievergadering aangegeven dat hij in gesprek was met directeuren van schoolbesturen over het realiseren van het schoolontbijt en hij heeft ook gevraagd welke scholen dit nodig hadden.

SP-raadslid Ada van Beveren heeft hier samen met raadsleden van GroenLinks en D66 vragen over gesteld. Zij wilden vooral weten wanneer en hoe de ontbijtmaatregel uitgevoerd gaat worden, zonder dat de werkdruk van de docenten wordt verhoogd. Daarbij hebben ze ook de vraag gesteld of het schoolontbijt voldoet aan de eisen van het Voedingscentrum.

De SP is blij met de toezegging van het schoolontbijt. Scholen kunnen met ingang van vorig week ontbijtproducten bestellen voor kinderen die het nodig hebben en deze week (week 49) kan er worden geleverd. Er komt ook een informatiefolder voor ouders met gezonde en goedkope ontbijten.