Woningcorporaties kunnen verouderde koopappartementen een betere toekomst geven

12 juli 2024

Woningcorporaties kunnen verouderde koopappartementen een betere toekomst geven

Foto: SP
De gemeente Vlaardingen gaat in gesprek met woningcorporaties om te onderzoeken of zij bestaande appartementen kunnen opkopen, opknappen, verduurzamen en verhuren. Wethouder Somers (Wonen) heeft dit toegezegd naar aanleiding van een voorstel van de SP.

In Vlaardingen zijn veel kleinere koopappartementen waar veel om te doen is. Huisjesmelkers en uitzendbureaus hebben in de afgelopen jaren veel van deze appartementen opgekocht, met name voor huisvesting van arbeidsmigranten. Door de recent ingevoerde zelfbewoningsplicht zullen veel van deze woningen vrijkomen en daarmee worden ze onttrokken aan de huursector. Veel van deze woningen bevinden zich in kleine Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Veel van deze vooroorlogse portiekwoningen hebben te maken met achterstallig onderhoud en onvoldoende onderhoudsreserves. Afgelopen week liet vereniging Eigen Huis nog weten dat in zo’n 40% van de VvE’s langdurige ruzies zijn over het beheer.

SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: “Woningcorporaties, die vanuit een maatschappelijk doel werken, kunnen een belangrijke rol spelen. Door deze appartementen aan te kopen, op te knappen en te verduurzamen, kunnen ze als sociale huurwoningen worden aangeboden. Dit voorkomt leed voor eigenaar-bewoners die moeite hebben met hypotheeklasten en VvE-kosten.”

De SP stelde dit voor nadat de VVD-fractie juist het voorstel deed om huurders het recht te geven om hun huurwoning te kopen van de corporatie. SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: “De VVD verheerlijkt vaak het idee van eigen woningbezit, maar in feite is de woning veelal van de bank.” Hoekstra benadrukt daarmee dat een woning van een woningcorporatie voor veel mensen een beter alternatief is dan eigenwoningbezit: “De huizenprijzen en de hypotheekrente zijn enorm gestegen waardoor het voor veel mensen lastig is om een hypotheek te krijgen. Ook kunnen corporaties het beheer en onderhoud beter organiseren dan een VvE.”

De SP kijkt met belangstelling uit naar de uitkomsten van de gesprekken over het uitbreiden van het corporatiebezit. Hopelijk gaan de corporaties niet in zee met het onzalige plan van de VVD om juist corporatiebezit te verkopen.

MOTIE OPKOOPRECHT CORPORATIES

Datum raadsvergadering: 10 en 11 juli 2024

Onderwerp: Voorjaarsnota 2024

De gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen in openbare vergadering bijeen op 10 en 11 juli 2024

De gemeenteraad, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat;

• er in Vlaardingen veel appartementen zijn in het (relatief) lage prijssegment;
  • veel koopappartementen zijn opgekocht door huisjesmelkers om deze voor zeer hoge prijzen te verhuren aan wanhopige slachtoffers van de woningcrisis;
  • veel eigenaar-bewoners van goedkope koopappartementen niet in staat zijn om naast de hoge hypotheeklasten ook de onderhoudslasten te dragen zoals de bijdragen aan de VvE;
  • 40% van de VvE’s te maken hebben met langlopende conflicten, en dat veel woningeigenaren daarmee niet of slecht in staat zijn om samen hun appartementen te onderhouden;

overwegende dat;

• een groot deel van de Vlaardingers is aangewezen op een huurwoning vanwege strenge hypotheekvoorwaarden en enorm gestegen huizenprijzen;
  • door de zelfbewoningsplicht veel particulier verhuurde appartementen voor verkoop beschikbaar zullen komen, en daarmee dreigen onttrokken te worden aan het huuraanbod;
  • woningcorporaties geen winstoogmerk hebben;
  • woningcorporaties een maatschappelijke doelstelling hebben;
  • woningcorporaties hun opbrengsten volledig terug-investeren in nieuwbouw, verduurzaming, renovatie en onderhoud;

spreekt uit dat;

• het wenselijk is dat er voldoende huurwoningen zijn voor de Vlaardingers die daar van afhankelijk zijn;
  • de Vlaardingse woningcorporaties betrouwbare partners zijn in het fatsoenlijk huisvesten van Vlaardingers;

roept het college op;

• om met de Vlaardingse woningcorporaties in gesprek te gaan over de mogelijkheid om bestaande appartementen in het goedkopere segment te kopen, deze op te knappen, te verduurzamen en deze als huurwoningen aan te bieden;

en gaat over tot de orde van de dag.

NAAM EN FRACTIE,

Indiener(s): A.J. Hoekstra, J. van Rij