‘Vlaardingen Nederlands & Vrij’: Satire of gewoon eng?

15 december 2017

‘Vlaardingen Nederlands & Vrij’: Satire of gewoon eng?

Open brief van ROOD, jongeren in de SP afd. Vlaardingen

Geschokt hebben wij kennisgenomen van de opvattingen van de nieuwe partij ‘Vlaardingen Nederlands & Vrij’. Op de Facebookpagina van deze partij schrijft oprichter Daniel Gerritsen zijn meningen en standpunten. Zijn berichten op deze site voorspellen weinig goeds voor onze stad, mocht hij verkozen worden. Naast zijn extreemrechtse ideeën ontbreekt hem het besef dat de Vlaardingse gemeenteraad niet de bevoegdheid heeft om wetten zoals de grondwet te wijzigen. Onduidelijk is of dit nu om huilen is of om te lachen. Wij hopen dat het een satirische grap betreft om extreemrechts belachelijk te maken, maar vrezen dat het bittere ernst is...

Gerritsen suggereert voor de Nederlandse identiteit op te komen, maar behartigd vooral de belangen van Israël. Overduidelijk is dat hij erg bang is voor de Islam en daarom van mening is dat de Islam in Nederland moet verdwijnen, en te beginnen in Vlaardingen. Dit wil hij bewerkstelligen door AZC’s te sluiten (welke wij niet in Vlaardingen hebben), verblijfsvergunningen in te trekken en immigranten uit Islamitische landen te weigeren. Dit zijn bijzondere standpunten, omdat ze niet alleen discriminerend zijn, maar vooral ook juridisch onmogelijk. Kennelijk dicht hij de gemeente meer bevoegdheden toe dan waar zij over beschikt.

Ook gaat hij via de gemeenteraad van Vlaardingen zorgen dat Nederland uit de EU stapt, de koran verboden wordt en moskeeën gesloten worden. Wij kunnen ons niet voorstellen dat er Vlaardingers zijn die je wijs kunt maken dat zulke maatregelen via de Vlaardingse gemeenteraad afgedwongen kunnen worden.

Hij gaat verder door het promoten van Fairtrade-producten te vergelijken met nazisme. Scholen en leerkrachten kunnen ook niet veel goeds doen: leerkrachten worden ervan beschuldigd dat ze de ontvankelijkheid van hun jeugdige leerlingen misbruiken om ze ‘links’ te indoctrineren.

Binnen tien minuten van elkaar worden twee erg verschillende berichten gedeeld. Het eerste bericht is een aanval op de vrijheid van vrouwen in Nederland door ze het recht op abortus te willen ontnemen. Het tweede bericht wordt de islam ervan beschuldigd de vrijheid en rechten van vrouwen in te perken. De heer Gerritsen krijgt het ook voor elkaar om in hetzelfde bericht institutioneel racisme te ontkennen en meteen daarna activisten ‘zeurnegers’ en ‘blanke collaborateurs’ te noemen. Het afdoen van een groep mensen als ‘zeurnegers’, waar ze ook zogezegd over zeuren, heeft in onze ogen geen plaats in onze maatschappij.

Dit is niet het Vlaardingen dat wij kennen. Dit is niet het Vlaardingen waar wij zijn opgegroeid. Wij hebben Vlaardingen altijd gekend als een open en mooie stad. Een stad waar buurvrouwen met en zonder hoofddoek gewoon een praatje met elkaar houden in de supermarkt. Een stad waar kinderen van allerlei verschillende achtergronden niet van de voetbalveldjes af te krijgen zijn. Waar iedereen is te vinden in de lokale kebabzaken, rotitenten en snackbars. Het cynische beeld van de heer Gerritsen staat mijlenver af van de waarheid. Vlaardingen is een mooie stad waar allerlei mensen in vrede met elkaar leven en daar mogen we best trots op zijn.

ROOD Vlaardingen, jongerenorganisatie binnen de SP