Bond van Huurders en Woningzoekenden

1 november 1973

Bond van Huurders en Woningzoekenden

Foto: John van Heijningen

(Uit het archief) Deze muurschildering heeft vanaf 1973 de gevel van het pand naast het Weeshuis in Vlaardingen gesierd. De schilder is Remi Poppe die het ontwerp maakte in overleg met buurtbewoners en de Bond van Huurders en Woningzoekenden. Poppe heeft het werk zelf aangebracht vanaf een wat wiebelende stelling. Voor Nederland was het een vrij uniek project. Uniek was ook dat bewoners er later zelf teksten bij schilderden. Tot ongenoegen van het stadsbestuur dat eiste dat deze teksten verwijderd werden. Dat deed Poppe natuurlijk niet, het was juist de bedoeling van de muurschildering. Waarop de gemeente de teksten zelf liet verwijderen, vrijheid van meningsuiting was toen kennelijk geen punt. Later is met de zelfde bewoners waarmee overleg is gevoerd over het ontwerp, een actie gevoerd om te voorkomen dat het Weeshuis gesloopt zou worden. Die actie is gewonnen, het weeshuis bleef, maar het pand met de muurschildering is later gesloopt.

Foto: John van Heijningen