'Ten Have geeft misinformatie over ASHVB'

15 december 1986

'Ten Have geeft misinformatie over ASHVB'

Leo ten Have, PvdA'er en bestuurslid van de algemene stichting tot huisvesting en verzorging van bejaarden (ASHVB), heeft de leden van zijn partij verkeerd ingelicht. Hij vertelde die leden dat SP'er Remi Poppe een domoor is. Poppe zou in het huurconflict tussen bewoonsters van De Woudhof en DrieënHuijsen en de ASHVB de termijn hebben laten verstrijken om naar de kantonrechter te stappen. De huuradviescommissie, die de bewoonsters gelijk gaf, stelt echter geen termijn.
PvdA-raadslid Leo ten Have

Leo ten Have hield zijn toespraakje voor de PvdA-leden vorige week donderdag, na een voorzetje van zijn moeder Wil ten Have. De SP'er stapte een paar dagen eerder naar de kranten, om te vertellen dat de ASHVB een schandalig beleid voerde in het huurconflict. De bejaardenstichting, door de huuradviescommissie in het ongelijk gesteld, is tot geen enkel compromis met de gedupeerde bewoners bereid. Die bewoners hebben van 1979 tot 1983 een veel te hoog bedrag aan servicekosten betaald. „Dat moet de stichting terugbetalen", zei Poppe.

„Mis-informatie op grote schaal", sprak Ten Have beschuldigend. „Meneer Poppe heeft zitten slapen. Hij heeft de termijn om naar de kantonrechter te stappen laten verstrijken en nu maakt hij een hoop kabaal in de kranten. Ik zeg dat het een hoop kabaal is om niks. Ik zeg dat dat kabaal ten nadele is van de bejaarde bewoners".

Volgens Poppe, en volgens mr. Peter van Leeuwen van het advocatencollectief Schiedam, maakt Ten Have zelf zich schuldig aan misinformatie. Van Leeuwen vertegenwoordigt in het huurconflict mevrouw C. Vermaat, bewoonster van De Woudhof. „Nee, stel je voor zeg", reageert hij verbaasd op de uitlatingen van Ten Have. „Met zaken die voor 1 juli 1986 zijn voorgelegd aan de huuradviescommissie kun je altijd naar de kantonrechter stappen. Daar staat geen termijn voor. Die Ten Have moet zijn eigen advocaat maar eens raadplegen". De SP'er noemt de woorden van Ten Have, „typisch geluiden van een eng bestuurdertje". Hij vindt het zuur dat de PvdA'er van 'een hoop kabaal om niks' spreekt, waar het voor de bewoners van de ouderenwoningen gaat om duizenden guldens. „Voor wie zit die man nou in het bestuur van de ASHVB, voor wie komt ie op", vraagt Poppe zich af.