Website SP Vlaardingen beste politieke website

21 augustus 2002

Website SP Vlaardingen beste politieke website

Rotterdams Dagblad - Woensdag 21 Augustus 2002
Na de verkiezingen is het weer www.geencontactmetdeburger.nl

Door Remko Tanis

Waterweg - Ineens had elke lokale politieke partij het dit voorjaar: een internetsite. Sommige waren al ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart actief, anderen kwamen in februari met in alle haast opgezette websites. Allemaal met hetzelfde doel: voor de burger zijn oordeel geeft in het stemhok, moet het contact met die burger worden aangehaald. Naast achter marktkramen staan of folders uitdelen op koopavond, werd internet tijdens de verkiezingscampagne ingezet om stemmen binnen te halen.

Bij de meeste partijen is, sinds de zetels weer voor vier jaar zijn verdeeld, echter niet meer naar de website omgekeken. De politiek lijkt dit middel om te communiceren weer te vergeten. Een surftocht over het net op golven van vergane glorie.

De website van D66 Schiedam meldt gistermiddag, onder de knop 'nieuws': 'Binnenkort treft u hier een uitgebreide impressie van het bezoek van Roger van Boxtel in het kader van de D66 verkiezingscampagne aan.' Het bezoek van Van Boxtel was op 19 februari.

Het nieuws op de website van het CDA Vlaardingen: ,,Cees Oosterom gekozen tot lijsttrekker. Cees Oosterom gaat de CDA-lijst aanvoeren bij de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart volgend jaar.'' Nieuws uit november 2001, maar gisteren nog actueel op de site van de christen-democraten.

En Gemeente Belangen Schiedam heeft al sinds 11 februari niets meer gezegd. Tenminste, volgens het toespraken-archief op hun site. Dat meldt dat de laatste speech vanuit de partij op die datum werd afgestoken door raadslid Liesbeth Fluiter, met als onderwerp gedragscodes.

Het nieuws dat de Vlaardingse VVD heeft te melden, zal niet snel verouderen: een klik op de knop 'nieuws' leidt nergens naar. En jongeren hoeven hun hoop ook niet op de liberalen te vestigen, want de veelbelovende link 'jeugd' op de VVD-site komt ook uit op een leeg scherm. De knop 'ouderen' daarentegen leidt wel naar informatie, onder meer over het doorstromen van senioren naar appartementen en over ander ouderenbeleid.

Bij de VVD in Hoek van Holland is de moord op Pim Fortuyn nog steeds het laatste nieuws, terwijl het CDA in de badplaats nog met het hoofd bij het voorjaar zit. ,,Lees de nieuwe lente-stelling en geef uw reactie,'' roept de site. Hoewel een vuurtoren beweert dat de christen-democraten in de Hoek de website op 20 april voor het laatst ververst hebben - ook al weer vier maanden geleden -, stamt vrijwel alle informatie van vóór maart. Alleen de samenstelling van de fractie in de deelgemeenteraad is aangepast aan de verkiezingsuitslag.

Uitzondering op de trend van oudbakken internetsites vormen de pagina's van enkele Maassluise politieke partijen. Stond de gemeente Maassluis al hoog in de top-vijf van beste internetsites in Nederland, de politieke partijen doen het er ook niet slecht. Althans, vergeleken met hun collega's in de andere Waterwegsteden. Dat geldt zeker voor D66 in Maassluis. Het meest recente nieuws op de site is een maand oud, maar dat is vergeleken met de rest, zeker in de zomer, een hele prestatie.

De collega's in Vlaardingen hebben helemaal geen nieuws en reppen nog over een werkbezoek van Thom de Graaf dat op 13 februari plaatsvond. Voor een pijnlijke ervaring: klik bij D66 Vlaardingen op 'visie'. Op het scherm verschijnt de regel: ,,Hier leest u de visie van de afdeling''. Daarna blijft het leeg.

De Maassluise VVD houdt de eigen internetsite goed bij, met de laatste wijziging van net twee weken geleden en duidelijk vermelde standpunten over actuele kwesties.

Datzelfde geldt in iets mindere mate voor de lokale partij Maassluis Belang. GroenLinks Vlaardingen is hierin vergelijkbaar.

Onbetwiste kampioen in het actueel houden van de eigen internetsite is echter de SP, zowel in Schiedam als in Vlaardingen.In de Haringstad loopt de SP nog duidelijk warm en wordt op een aantal plekken op de site gemeld dat de partij 'nog druk bezig' is alles gevuld te krijgen. De Schiedamse SP draait al geruime tijd op volle toeren, ook ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen al. De site is gevuld met actuele kwesties, een nieuwsarchief en zelfs dossiers over gevoelige Schiedamse onderwerpen als de asbestaffaire en het geschuif met het Vlietland Ziekenhuis.De SP is een positieve uitzondering op de regel dat veruit de meeste partijen na de raadsverkiezingen hoogstens één keer de homepage hebben geactualiseerd, door er de verkiezingsuitslag op te zetten. Internet is na de verkiezingen geen middel meer om de burger te informeren en daar contact mee te houden.Leefbaar Vlaardingen? De leefbaren pleiten overal juist voor contact met de burger. In Vlaardingen hebben ze een mooie site, maar het blijft bij alleen het verkiezingsprogramma. Sinds maart niets aan veranderd, terwijl er kwesties genoeg zijn waar de partij een rol in speelt. De internetsite zou een mooie plek zijn om de burger hierover te informeren. Leefbaar Schiedam? Geeft informatie over wie er nu in het college en gemeenteraad zitten namens de partij. En natuurlijk het verkiezingsprogramma en collegeakkoord. Maar actuele zaken ontbreken. De veelbelovende chatbox op de site is een oase van rust.De PvdA is in geen van de Waterwegsteden actueel. De vormgeving is in Vlaardingen en Schiedam strak, maar veel informatie over de lokale, actuele standpunten en activiteiten is er niet. Goed is het extra scherm dat op de Vlaardingse site in beeld komt als een onderwerp wordt aangeklikt. Hierin kan een reactie op het onderwerp worden getikt. Foto's van algemene ledenvergaderingen op de website (VVD Schiedam). Het is leuk voor betrokkenen, maar staat wat wrang als het aan actuele standpunten ontbreekt. Mensen moeten van een lokale politieke partij te weten kunnen komen waar die partij voor staat. En dan niet alleen in verkiezingsprogramma- taal, maar toegespitst op de actualiteit. Internet is daar een uitgelezen middel voor, ook als er geen verkiezingen aankomen.