Algemene beschouwing begroting 2006-2009

15 november 2005

Algemene beschouwing begroting 2006-2009

Bij deze algemene beschouwing was de eerste indruk dat het college met weinig nieuws komt. Maar wie de begeleidende brief van het college goed leest ziet toch meer. Prioriteit wordt gegeven aan veiligheid en sociale cohesie. Niks mis mee, goed zo zou je kunnen zeggen, maar wij zeggen dat niet. Het is minder mooi dan deze woorden veronderstellen.

Nu er wat meer komt uit het gemeentefonds zijn de geplande bezuinigingen op subsidies aan maatschappelijke instellingen plotseling van de baan.
Dat is mooi.
Maar deze gang van zaken laat ook zien dat het college weldegelijk van plan was om fors te snijden in de subsidies van deze instellingen.
Instellingen die wel degelijk van groot belang zijn voor de sociale cohesie.
Deze instellingen draaien namelijk veelal op vrijwilligers, en deze vrijwilligers vormen het cement in de samenleving.

Alleen nu er wat meer centen zijn vrijgekomen worden de bezuinigingsvoorstellen zoals Berenschot voorstelde als “haaks op de doelstelling” van het college staand afgevoerd.
Als deze doelstellingen van het college duidelijk aan Berenschot waren meegegeven, was Berenschot natuurlijk nooit met deze voorstellen gekomen.
Dan was de conclusie van Berenschot geweest dat; gezien de doelstellingen van de opdrachtgever er geen ruimte is om rigoureus op de grotere instellingen te kunnen bezuinigen.
Wat nu dus duidelijk wordt is dat peperdure bureaus als Berenschot alleen gebruikt worden om bezuinigingsbeleid te dekken, tenminste, als het zo uitkomt.
Dat er door wie dan ook steeds goed gekeken wordt of het gemeenschapsgeld goed en efficiënt gebruikt wordt, is natuurlijk het intrappen van een open deur.
De in het coalitie akkoord aangegeven herijking van het subsidiebeleid waarbij prioriteit zou worden gegeven aan veiligheid en sociale cohesie blijkt nu dus niet meer dan een bezuinigingsoptie te zijn geweest.

Voorzitter,
Met de aanpak van veiligheid gaat het college de goede kant op, maar er kan nog veel verbeterd worden, nog te vaak horen wij dat mensen wachten tot kantoortijden om aangifte te doen van bijv hun in de nacht vernielde auto of dat s, nachts bellen geen zin heeft omdat de oorzaak van het telefoontje dan alweer de benen heeft genomen. Wij zijn van mening dat deze gedachtegang niet bevorderlijk is voor het vertrouwen in de overheid. De wijkpolitie is niet altijd zichtbaar, veel inwonende weten niet wie hun wijkagent is of ze hebben hem nog nooit gezien. Kan het college ons vertellen of zij op de hoogte is van deze problemen en zo ja, hoe gaat u dit oplossen?

Voorzitter,
De SP valt op dat of het nu gaat om legeskosten of rioolrechten of afvalstoffenheffing, er elk jaar weer goede motiveringen worden gegeven als het gaat om verhoging lokale lasten.
Toch zijn wij van mening dat er niet voldoende inspanning wordt geleverd om de kosten betaalbaar te houden met alle gevolgen van dien voor de Vlaardingse burger.
Grote stappen snel thuis zal het college hebben gedacht bij de verhoging rioolrechten.
Wij vinden de stijging van 7 % te rigoureus en vinden dat de verhogingen geleidelijk moeten plaatsvinden, overeenkomstig de vervanging

Herstructurering,
De herstructurering bestaat voornamelijk uit het platweg slopen van een groot deel van onze betaalbare huurwoningvoorraad.
De bewoners worden elders gehuisvest, gaan voor op andere woningzoekenden, en zo ontstaat er een nieuwe structurele woningnood.
Alles er op wijst dat het fout gaat, dat moet de wethouder na het houden van zijn spreekuur kunnen erkennen.
De SP vindt dan nog steeds dat de sloop van betaalbare huurwoningen moet stoppen.
Wij zien dat het college sloopvergunningen afgeeft lang voordat nieuwbouw rond is. Gevolg langdurige kaalslag, hier nemen wij ex libris als voorbeeld. De wethouder wil voor 1 januari 2007 zeshonderd woningen gerealiseerd hebben, kan de wethouder ons vertellen hoeveel woningen er in januari 2007 netto meer zijn dan dat nu het geval is?
VZ, Het onderwerp sloop Florislaan heeft de SP er vanmiddag nog even bijgezet, Hoe bedoelt het college de politiek en de burger dichter bij elkaar brengen? De manier waarop dit wordt aangepakt is ronduit schandalig te noemen, zo ga je niet met de bewoners en huurders van Waterweg Wonen om, Alles wat een klein beetje in vertrouwen was herwonnen is met 1 pennenstreek teniet gedaan.
Wij zullen hier in de nabije toekomst uiteraard op terug komen.

Voorzitter,
De SP maakt zorgen over de uitvoering en gevolgen die de Wet Maatschappelijk Ondersteuning met zich meebrengen.
Heeft het college iets gedaan om Balkenende en zijn Kabinet duidelijk te maken dat ons opzadelen met hun idee over decentralisatie op kosten van de gemeenten enorme gevolgen rond de invoering met zich meebrengt?
Met name het gemak waar men in Den Haag praat over mantelzorg stelt ons niet gerust. In 2004 hebben wij vermeld dat als iedereen moet werken met zijn tweeën en het liefst bij meerdere bazen om de dure huur of koopwoning te kunnen betalen, het slecht zal gaan met de mantelzorg. Niet omdat ze niet willen, maar gewoon omdat ze het niet kunnen. Dan is er nog de groep ouderen, ook ouderen verlenen mantelzorg, je zal maar 82 jaar zijn en de volledige verzorging voor je zieke partner op je nek moeten nemen.
Voorzitter,
Het AD/RD op 21 Oktober vermeldt dat er tweehonderdduizend mantelzorgers de hulp aan hun naasten niet meer aankunnen. De situatie is zo nijpend dat er speciale logeerhuizen komen, waar overspannen mantelzorgers weer op kracht moeten komen. De SP wil van het college weten of zij plannen heeft om deze problematiek aan te pakken. Zo ja welke?
Wij zijn van mening dat er een onderzoek moet komen naar het werven van mantelzorgers die nu zijn aangewezen op gemeentelijke bijstand. Daar kan bureau activering een belangrijke rol in spelen.
Minister hoogervorst heeft erkend dat de minima er in het nieuwe zorgstelsel volgend jaar circa 26 € per maand op achteruit zullen gaan, dus niet de nullijn zoals eerder gesuggereerd werd. De SP stelt dan ook voor om te onderzoeken of de vergoeding die voorheen vanzelfsprekend was, weer in het leven geroepen kan worden. Die vergoeding is bedoeld om reiskosten te dekken en om te motiveren en moet specifiek gericht zijn op mensen die mantelzorg willen verlenen.
Mensen die aangewezen zijn op de bijstand hebben door verlaging huursubsidie, en volgend jaar het nieuwe zorgstelsel dringend een financieel steuntje in hun rug nodig zodat ook deze groep hun hoofd boven water kan houden. Wij weten dat de wethouder het estafette stokje in het kader van armoedebestrijding heeft over genomen van de clientenraad.
Wij zijn er van overtuigd dat het college hun verantwoordelijkheid zal nemen, en niet wil zien gebeuren dat ook deze groep straks naar de voedselbank moet.
De SP wil bij de bestrijding van armoede ook een duit in het zakje doen en hebben later een motie.

Voorzitter,
UMTS zendmasten zijn voor een grote groep mensen een bron van zorg.
Er heerst over dit onderwerp nog veel onduidelijkheid over de eventuele gevolgen die straling zou kunnen hebben.
Wij zijn van mening dat door het ontbreken van informatie aan de kant van de providers naar de buurtbewoners toe, de gemeente Vlaardingen over moet gaan tot het aanvragen van een vergunning voor het plaatsen van zendmasten, en zolang onduidelijk is wat de effecten van de straling zijn, zal de vergunning geweigerd moeten worden.
Ook hier hebben wij een motie over.

Dank u