Schriftelijke vragen wachttijd uitkeringen

9 januari 2006

Schriftelijke vragen wachttijd uitkeringen

De SP heeft zich zeer lang en begripvol getoond als het ging om de duur van het aanvragen van sociale dienst uitkeringen, dit kwam doordat ook wij beseften dat er bij de invoering WWB een ongelooflijk grote druk op de medewerkers was komen te staan en ook de mensen van de sociale dienst niet in staat waren om wonderen te verrichten. Ook hebben wij in gevallen van urgentie kunnen constateren dat er door de wethouder adequaat gereageerd werd en het probleem snel geheel of gedeeltelijk werd opgelost. Nu lezen wij via een klacht uit 2005 die nog niet is opgelost dat de verantwoordelijke ambtenaar tegen de maatschappelijk werkster van het gezin gezegd zou hebben op de vraag waarom het zolang duurde dat er niet gezeurd moest worden en dat er nog 16 aanvragen afgehandeld moesten worden, dat die mensen in hetzelfde schuitje zitten als het gezin.

Betreft: schriftelijke vragen volgens artikel 36 Reglement van orde; wachttijd uitkeringen.

Geacht college,

Het zal u dan ook niet verbazen dat wij daar wat vragen over hebben.

1 Bij hoeveel gezinnen/personen worden de aanvraagtijden overschreden? Zijn dit er 16 zoals vermeld?Zo ja, vindt u dat verantwoordt? zo nee, om hoeveel tijdsoverschrijdingen gaat het dan?

2 Bent u van plan om ervoor te zorgen dat de wachttijden van 13 weken niet meer overschreden worden , Zo ja hoe en wanneer? Zo,nee waarom niet?

3 Na ruim ëën jaar WWB zijn wij van mening dat het grotendeels gesmeerd zou moeten verlopen en dat de kinderziektes er nu wel uit moeten zijn.
Daarom wil de SP ervoor pleiten de wachttijden van circa 13 weken te verkorten naar hooguit 8 weken
Bent u bereid te onderzoeken of een beoordelingsonderzoek om men in aanmerking te laten komen voor een uitkering op kortere termijn ook mogelijk is? Zo ja, wanneer start u dit onderzoek ?, zo nee waarom niet?

Met vriendelijke groet,

SP fractie