1e ronde collegeonderhandelingen nogal teleurstellend

13 maart 2006

1e ronde collegeonderhandelingen nogal teleurstellend

De eerste ronde collegebesprekingen is achter de rug. De progressieve raadsmeerderheid waar de SP en PvdA stemmers voor hebben gezorgd, was een punt van bespreking. Onze fractievoorzitter Arnout Hoekstra bracht de mogelijkheid van een progressief college nadrukkelijk in. Het gaat om wel is waar een raadsmeerderheid van twee zetels meer dan de helft, maar de SP wil dit wel aan, aldus Arnout Hoekstra. De SP, vervolgde hij, moet daarvoor wel zijn nek uitsteken, omdat de SP de afgelopen raadsperiode onder andere het beleid van herstructurering met de sloop van betaalbare huurwoningen heeft bestreden. Dat moeten PvdA en Groenlinks dan dus ook echt anders willen gaan doen. De woningnood onder starters is daardoor ernstig toegenomen.

De PvdA en Groenlinks beseften wel dat een progressieve meerderheid kansen bood, maar ze waren nog net te blij met het beleid van het nu voormalige PvdA, CDA, VVD en Groenlinks college. Een progressief college zal nog wel punt van overwegen zijn liet Attema van de PvdA weten. Maar ze benadrukte dat het de PvdA toch vooral ging om een sterk en krachtig bestuur te vormen. Het ziet er naar uit dat het wel een PvdA, CDA en Groenlinks college zal worden. Attema benadrukte namelijk dat de PvdA met Groenlinks een lijstverbinding was aangegaan. En Groenlinks liet weten graag door te gaan. En dan zal het CDA, gezien de oude samenwerking, wel de gegadigde zijn die mag aanschuiven. Kortom de kaarten lijken al wel een beetje geschud.

Arnout Hoekstra benadrukte nog dat de SP weldegelijk aan een college wil deelnemen. Maar dan alleen in een college dat een duidelijke koerswijziging in zet, “anders kunnen we net zo goed vanuit de oppositie steeds proberen om meer te bereiken”, merkte hij terecht op. Immers er blijft hoe dan ook een progressieve meerderheid te halen in de raad. Het punt van toenemende woningnood onder de lagere inkomens zal komende jaren zwaarder op de bevolking gaan drukken en dus dwingen tot beleidswijziging. Geven we dat nu weg dan is het wel voor vier jaar bekeken.

Verder kwamen onze punten van beter betrekken van wijkbewoners bij veiligheid en leefbaarheid in de wijk, meer steun aan sportverenigingen en ruimte en voorzieningen voor kinderen en jongeren in de wijken. Natuurlijk wilde het CDA er bij zonder VVD, dat kan ook niet anders omdat er vier wethouders komen en de PvdA er twee kan op eisen. En de VVD benadrukte dat het beter was om met de VVD en zonder het CDA een college te vormen. Ach ja, VVD wethouder Scheffers moet anders ‘gewoon’ raadslid worden. En daarvoor is hij natuurlijk niet naar Vlaardingen gekomen.

Attema gaat alle voorstellen nu overwegen en we zullen nog horen. Als de SP niet meer word uitgenodigd voor college besprekingen, dan moeten we vaststellen dat de PvdA en Groenlinks de mogelijkheid van een progressief college niet heeft willen pakken. De SP zal dan vier jaar lang, bij al onze voorstellen, blijven aansturen op de mogelijkheden die een progressieve raadsmeerderheid uiteindelijk zal blijft bieden. We hopen dus wel dat het collegeprogramma niet helemaal word ‘dichtgespijkerd’. De door de Vlaardingse bevolking gekozen progressieve raadsmeerderheid zou daarmee dan worden verkwanseld.
We wachten af, en houden u op de hoogte.