Alke van Marsbergen verbijsterd over uitspraken wethouder

23 september 2006

Alke van Marsbergen verbijsterd over uitspraken wethouder

SP raadslid Alke van Marsbergen is verbijsterd over de reactie van GroenLinks wethouder van der Velde, die hij naar aanleiding van de commissievergadering over de Korhoenlaan naar buiten bracht. De wethouder zei na afloop van de vergadering dat door de schuld van de commissieleden het project aan de Korhoenlaan nog meer vertraging op zou lopen, met het gevolg dat hierdoor ook de projectkosten verder zullen stijgen. Het door de commissie besluiten het onderwerp als niet als rijp voor de raadsbehandeling te beoordelen zou aanleiding zijn voor verdere vertraging en extra kosten.

De Vlaardingse SP fractie kan zich totaal niet vinden in de kritiek van de wethouder, en is daarentegen van mening dat het juist de wethouder moet worden verweten dat het stuk nog niet is doorgestuurd naar de raad. Het klopt dat de SP en een aantal andere fracties een aantal kritische vragen hebben gesteld over dit onderwerp. We hebben het dan ook niet over een stoeptegel die scheef ligt, maar over een simpele meetfout die de belastingbetaler waarschijnlijk 937.500 euro gaat kosten.

In plaats van een normale beantwoording van de vragen besloot de wethouder een iets wat wollige maar duidelijk van tevoren ingestudeerde presentatie te geven over het hele project Korhoenlaan. Deze duurde zo lang dat er voor een serieuze beantwoording van de gestelde vragen eigenlijk geen tijd meer was, laat staan voor een tweede termijn! Dit is dan ook de rede voor de commissieleden om te besluiten dat het stuk in de commissie blijft zolang er nog niet genoeg duidelijkheid is.

Het raadslid van Marsbergen stelt dan ook voor dat de wethouder in het vervolg eerst aan zelfreflectie doet alvorens hij met een beschuldigende vinger naar anderen wijst.