Raad wil Ride for the Roses naar Vlaardingen

12 november 2006

Raad wil Ride for the Roses naar Vlaardingen

Het college gaat de mogelijkheden onderzoeken om de ‘Ride for the Roses’ naar Vlaardingen te halen. De gemeenteraad heeft, op initiatief van de SP, het college hiertoe opgeroepen. De ‘Ride for the Roses’ is in het leven geroepen door zevenvoudig tourwinnaar Lance Armstrong. Nadat Armstrong zijn persoonlijke strijd tegen kanker had overwonnen, besloot hij om op een sportieve manier verder te strijden tegen deze ziekte.
Lance Armstrong, Ride for the Roses

Wat ooit begon als een toertocht in de Verenigde Staten, is nu wereldwijd uitgegroeid tot een fenomeen onder de sportieve fietsers. Alleen al in Nederland doen jaarlijks 10.000 mensen uit alle windstreken met de ‘ride’ mee. De opbrengst van deze toertocht gaat naar de KWF Kankerbestrijding. De vorige editie van dit spektakel dat werd gehouden in Utrecht leverde 585.284,55 euro op. De KWF Kankerbestrijding krijgt overigens geen subsidie van het Rijk en is dus voor een groot gedeelte afhankelijk van dit soort evenementen.

De Vlaardingse SP gemeenteraadsleden Arnout Hoekstra en Alke van Marsbergen die Jaarlijks met deze toertocht meerijden waren dan ook erg blij met de toezegging van Burgermeester Bruinsma.

MOTIE

‘Ride for the Roses’

De raad van de gemeente Vlaardingen in vergadering bijeen op 08-11-2006;

Kennis genomen hebbend;
• Van het feit dat wielrenner Lance Armstrong na het overleven van zijn vreselijke ziekte er voor heeft gekozen om meer te doen om deze ziekte sportief aan te pakken
• Dat dit het geleid tot het fenomeen ‘Ride for the Roses’, waar bij jaarlijks wereldwijd 5 miljoen dollar word opgehaald voor de strijd tegen kanker.

Overwegende;
• Dat ook in Nederland jaarlijks 10.000 fietsers uit alle windstreken meedoen aan deze actie voor het goede doel.
• Dat bij de laatste editie van de ‘Ride for the Roses’ in Utrecht er 585.284,55 euro is opgehaald voor de KWF Kankerbestrijding.
• Dat de KWF Kankerbestrijding geen subsidie krijgt van de overheid en dus is aangewezen op dit soort acties
• Dat de gemeente Vlaardingen zich probeert te profileren als fiets stad.
• Dat door de deze 10.000 fietsers uit alle windstreken Vlaardingen meer bekendheid zal krijgen.
• Dat gezien het aantal bezoekers van dit evenement ook een welkome impuls kan zijn voor de middenstand van de gemeente Vlaardingen

Verzoekt het college;
• Te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de ‘Ride for the Roses’ naar Vlaardingen te halen, en de resultaten hiervan uiterlijk in het tweede kwartaal van 2007 terug aan de raad te rapporteren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de SP fractie,
Alke van Marsbergen