Schriftelijke vragen over buitenschoolse opvang

14 mei 2007

Schriftelijke vragen over buitenschoolse opvang

Scholen kunnen hun wettelijke verplichting niet nakomen, wat er in resulteert dat veel kinderen in het nieuwe schooljaar nog geen gebruik kunnen maken van buitenschoolse opvang. De basisscholen zijn vanaf 1 augustus verplicht voor-en naschoolse opvang te organiseren. Landelijk zal naar schatting 95% de kinderopvang uit besteden aan kinderopvang organisaties. Deze organisaties hebben echter te weinig personeel en ruimte om in te spelen op de groeiende vraag. De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de omvang van de problematiek in Vlaardingen, en doet het voorstel om mobiele units in te zetten.

Vlaardingen, 14 mei 2007,

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vlaardingen,

Betreft: schriftelijke vragen volgens artikel 36 tijdelijk Reglement van Orde: Buitenschoolse opvang.

Geacht college,

Daarom heeft de SP de volgende vragen;

1. Kunt u aangeven of en zo ja, hoeveel kinderen er in de Gemeente Vlaardingen op de wachtlijst staan?
2. Is het bij u bekend hoeveel opvangplaatsen er inmiddels gerealiseerd zijn?
3. Is het college bekend met mobile units, die naast een school kunnen worden gezet, waar kinderen in opgevangen kunnen worden.?
4. Mobile Units blijken in andere steden een groot succes. Is het college bereid deze in te zetten, mocht blijken dat wachtlijsten de pan uit rijzen?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP fractie,