Toekomstig onderkomen Archeologische vereniging Helinium onzeker

28 mei 2007

Toekomstig onderkomen Archeologische vereniging Helinium onzeker

SP raadslid Alke van Marsbergen heeft schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe werklocatie van de Archeologische vereniging Helinium. Deze vereniging heeft te horen gekregen dat zij moeten vertrekken uit hun huidige onderkomen op het Hoogstad terrein. Wethouder van der Velde heeft september vorig jaar de toezegging gedaan dat er binnen 6 weken meer duidelijkheid zou komen over de nieuwe werklocatie. Nu, 7 maanden later, is het vanaf de kant van het college nog steeds erg stil. De Archeologische vereniging kreeg zelfs geen ontvangst bevestigingen op hun brieven die ze naar de gemeente stuurden.

De Archeologische vereniging Helinium, die zich al 50 jaar inzet om de geschiedenis van Vlaardingen goed in kaart te brengen, is een bloeiende vereniging die bestaat uit zo’n 100 leden en 75 donateurs die allemaal, op bevlogen manier, bezig zijn met de geschiedenis van Vlaardingen. Alleen al de kennis die er bij deze vereniging aanwezig is, is van onschatbare waarde. Daar komt nog eens bij dat ze vaak het VLAK (Vlaardings Archeologisch Kantoor) ondersteunen, door actief mee te helpen aan opgravingen. Ook geven ze drie keer per jaar een blad uit wat gezien de positieve reactie uit heel het land goed gelezen wordt. Het is voor de SP dan ook onbegrijpelijk dat de gemeente op deze onzorgvuldige en slordige manier met Helinium omgaat. Dit terwijl ze deze mensen op handen zouden moet dragen.

Vlaardingen, 25 mei 2007,

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vlaardingen,

Betreft: schriftelijke vragen volgens artikel 36 tijdelijk Reglement van Orde:

De nieuwe werkruimte voor de archeologische vereniging Helinium

Geacht college,

De SP fractie is op nogal wat onduidelijkheid gestuit rond de mogelijke verhuizing van de archeologische vereniging Helinium. De archeologische vereniging Helinium en de SP vragen zich af wanneer er eindelijk eens duidelijkheid komt over het nieuwe onderkomen van de archeologen. De wethouder zou eerder zowel mondeling, als schriftelijk, hebben toegezegd dat hier zo snel mogelijk antwoord op zou komen. De rede hiervoor is dat de vereniging het pand aan het Hoogstadcomplex zouden moeten verlaten. In de eerste brief van de Gemeente Vlaardingen wordt aan de archeologische vereniging Helinium toegezegdt dat het dossier in behandeling is bij de afdeling vastgoedbedrijf, en dat de desbetreffende vereniging binnen zes weken een reactie kan verwachten. Deze brief dateert van september 2006, en tot nu heeft de vereniging nog niets van de gemeente vernomen. De archeologische vereniging heeft op 27 februari dit jaar schriftelijk om opheldering gevraagd, maar ook hier is tot nu toe nog geen reactie gekomen, zelfs geen ontvangstbevestiging.

De SP fractie heeft daarom dan ook de volgende vragen;
1. Bent u met ons van mening dat we zorgvuldig met het verenigingsleven moeten omgaan, en dat in het geval met het contact met de archeologische vereniging Helinium hier niet op de meest ideale manier mee om is gegaan?
2. Gebeurdt het vaker dat brieven niet of slecht beantwoordt worden, en zo ja, wat gaat u er aan doen om in het vervolg vragen van burgers en verenigingen wel op redelijke termijn te kunnen beantwoorden?
3. Waarom kan de archeologische vereniging Helinium niet in het pand aan het Hoogstadcomplex blijven?
4. Op welk termijn bent u van plan om de archeologische vereniging tot verhuizen te bewegen?
5. Op welke locatie is de archeologische vereniging aangewezen om naartoe te verhuizen?
6. Wie is er verantwoordelijk voor de verhuiskosten van een dergelijke verhuizing?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP fractie,