Column Alke van Marsbergen: Broekpolder groen? De PvdA moet maar eens een nieuw spandoek gaan maken.

8 juni 2007

De PvdA stond maart dit jaar, in de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen, nog op het Veerplein met de tekst “De Broekpolder groen; dankzij de PvdA”. Dit om meer Vlaardingse stemmers te trekken, nu enkele maanden later, blijkt deze tekst niets meer te zijn dan een misleidende verkiezingsleugen. Tijdens de Gemeenteraadsvergadering van 7 juni werd duidelijk dat de tekst eigenlijk had moeten zijn: “Bewoning van de Broekpolder, dankzij de PvdA”
Want als of het niets was, besloot de gehele PvdA fractie in te stemmen met het collegeplan om de mogelijkheid van wonen in de Broekpolder te onderzoeken. Dit tot in tegenstelling van wat de partij eerder altijd heeft verkondigt.

Was het niet die zelfde PvdA, die in 2004 met veel bombarie 6137 handtekening in Vlaardingen ophaalde tegen bewoning in deze zelfde polder..? Van al dit protest was gisteren tijdens de raadsvergadering niet meer te merken. De PvdA wil best onderzoeken of er in de Broekpolder 48 woningen gebouwd kunnen worden. Dat dit ten koste gaat van 2000 vierkantenmeter groen maakt ze klaarblijkelijk ook in eens niet meer uit.

En ook voor verdere toekomstige bebouwing in de Broekpolder lijkt de PvdA de deuren open te zetten. Dit gezien het feit dat ze niets willen doen aan het bestemmingsplan, omdat ze van mening zijn dat een eventuele verandering in dit plan de ruimte voor de ‘Federatie gebruikers van de Broekpolder’ zou beperken in hun planvorming voor deze polder. Iets wat raar is, want nu staat er in het bestemmingsplan dat er ruimte is voor kantoren, instellingen en recreatie. De federatie Gebruikers van de Broekpolder heeft als taak om de recreatieve waarde van de Broekpolder te vergroten. Dus houdt deze federatie zich als het goed is helemaal niet bezig met kantoorpanden en instellingen. Dit kan dan dus nooit het motief zijn om het bestemmingsplan niet te veranderen. De ware beweegredenen weet ik helaas niet, en ook ik kan als raadslid alleen maar vrezen over de toekomstplannen die de PvdA heeft met onze polder heeft.

Één ding kan ik alle SP stemmers mededelen: Wij blijven staan voor een groene Broekpolder. Ook na de verkiezingen!

Alke van marsbergen,

SP raadslid Gemeente Vlaardingen