SP aan de poort van TBV na rapport commissie De Vries

24 oktober 2008

SP aan de poort van TBV na rapport commissie De Vries

SP aan de poort bij TBV
Kaderleden van de SP afdeling Vlaardingen deelde vanmiddag pamfletten uit bij Toeleveringsbedrijf Vlaardingen aan de George Stephensonweg. Dit na aanleiding van het verschijnen van het advies van de commissie van oud-minister Bert de Vries (CDA) voor de sociale werkvoorziening (Wsw). Dit advies is asociaal. Dat zegt SP-Kamerlid Paul Lempens: “Als het aan De Vries ligt, worden arbeidsgehandicapten met een uitkering verplicht om te werken voor minder dan het minimumloon. Daarmee worden werknemers gestraft voor hun handicap.”

De commissie De Vries bracht donderdag haar rapport over de Wsw uit. Aan de rechtspositie van bestaande Wsw-ers wordt niet getornd. Maar mensen met een arbeidshandicap die vanaf nu in de sociale werkvoorziening terechtkomen, moeten daar volgens de commissie geen functieloon meer voor krijgen, maar het minimumloon of zelfs minder, tot 91 procent daarvan. Lempens: “Dat is natuurlijk belachelijk. Iemand die werkt naar vermogen hoort gewoon een volwaardig loon te ontvangen, ook in de sociale werkplaats.”

In juli constateerde de SP dat er nog heel veel beter moet in de sociale werkvoorziening. Lempens: “In plaats van grotere werkplaatsen waar alle groepen op één hoop worden geveegd, moeten we naar kleinere groepen met betere werkleiding. De verandering van SW-bedrijven naar leerwerkbedrijven is een goede zaak, maar dan moeten gemeenten wel de baas worden over arbeidsmarktbeleid. Voorstellen daartoe ontbreken in het advies van De Vries.” De SP deed in juli wel al twintig verbetervoorstellen voor een menselijker en socialer beleid in de Wsw.

De bestaande wachtlijst voor de Wsw wil de SP bestrijden door meer geld voor werkplekken uit te trekken en grote werkgevers te verplichten arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, om te beginnen de overheid. Het werk moet meer geschikt worden gemaakt voor mensen die een lagere arbeidsproductiviteit hebben.

Ingrid Wijker, SP-gemeenteraadslid en woordvoerder sociale zaken, zal de komende periode alle mogelijkheden aangrijpen om extra aandacht te krijgen voor de belangen van de Wsw'ers.