Column Alke van Marsbergen: Leuker kunnen we het niet maken, asocialer wel

25 oktober 2010

Column Alke van Marsbergen: Leuker kunnen we het niet maken, asocialer wel

Nu het nieuwe college in Vlaardingen eindelijk zijn plannen begint te ontvouwen, ziet het er naar uit dat Vlaardingen zijn sociale gezicht verliest. Sloegen de PvdA, het CDA en GroenLinks zich zelf de afgelopen jaren nog wel eens op de borst, vanwegen het sociale klimaat in Vlaardingen. Nu zouden ze zich eigenlijk moeten schamen.

Er wordt in Vlaardingen namelijk niet langer gekozen voor mensen, maar stenen krijgen voorrang in onze stad. Het college heeft aangegeven dat de asociale bezuinigingen van de regering (> €2mln) op de Wmo zonder reparatie zal worden doorgevoerd. Dit gaat allemaal ten kosten van de ouder en hulp behoevende in onze stad.

Het is dan ook vreemd dat ditzelfde college er wel voor kiest om voor heel veel geld bedrijven uit te kopen ten behoeve van nieuwbouw in de rivierzone. Omdat op deze manier naar de mening van onze PvdA-wethouder Vlaardingen kan uitgroeien tot een mooie stad om in te wonen. Wel jammer dat we in Vlaardingen nog wel eens de mensen vergeten die al jaren in onze (naar mijn mening) al mooie stad wonen. Vanwege hun leeft tijd zijn het vaak deze mensen die zullen worden gepakt met de bezuinigingen op de Wmo. Maar dat lijkt dit college niets uit te maken. Zij kiezen liever voor de trendy tweeverdiener die in een hip uitgaanscentrum wil wonen. En flink veel wil consumeren in onze vernieuwde binnenstad al waar men onder het toeziend oog van de camera’s en gokje kan wagen in de gokhal aan het Veerplein. Of misschien gaan ze wel een avond genieten in het jaarlijks met twee miljoen euro gesubsidieerde theater van onze stad.

Ja, zo simpel kan het leven soms zijn. Een paar andere keuzes en de Wmo kan in onze stad gewoon weer betaalbaar zijn. Zoals hij nu is misschien is Vlaardingen dan wat minder trendy. Maar voor de wat oudere/hulpbehoevende medemens is het dan wel weer een mooie stad om in te wonen.

Alke van Marsbergen,
Raadslid namens de SP in de gemeenteraad van Vlaardingen