SP stelt vraag over kwijtscheldingen

28 oktober 2012

SP stelt vraag over kwijtscheldingen

De fractie van de SP heeft de begroting van 2013 bekeken aan de hand van het uitgebrachte ( inmiddels beruchte) tussenrapport.

Dit rapport stelt vele draconische bezuinigingen voor die een iedere inwoner van Vlaardingen zal raken.
Waar wij als SP het minst blij mee zijn is dat de minima binnen Vlaardingen ook niet gespaard zullen blijven van de lokale bezuinigingen evenmin als in de landelijke.
We maken ons hier zeer grote zorgen om en stellen dan ook alles in het werk om de belangen van juist deze groep mensen zo goed mogelijk te blijven behartigen.
Zo zijn wij verbaasd over de wijze waarop het college de kwijtscheldingsregeling voor de hondenbelasting en de afvalstoffenheffing wil gaan aanpakken. Daarbij niet realiserend dat dit ook gevolgen kan hebben voor de kwijtscheldingsheffing van de waterschapsbelasting die zich geconformeerd heeft aan de regeling die de gemeente hanteerd hierin.
Met andere woorden , als de gemeente geen kwijtschelding meer faciliteert dan zal het waterschap dit ook (waarschijnlijk) niet meer doen.

De SP is er zich van bewust dat nu bezuinigen een must is maar we willen wel graag sociaal bezuinigen en niet a-sociaal. Dit betekend dus niet alleen de mens , maar ook het instituut ( verenigingen en stichtingen) die nu nog subsidie ontvangen moeten opnieuw bezien worden op de nut en noodzaak hiervan voor de samenleving. SP blijft hiervoor pleiten dat dit op een sociale wijze zal blijven gebeuren.

Vlaardingen verkeert momenteel in zware financiele tijden. De reserve positie is bijzonder laag en de inkomsten worden minder terwijl de uitgaven onder druk staan mede doordat afspraken die in het verleden gemaakt zijn ( toen het Vlaardingen nog financieel voor de wind ging) met instituten zich nu gaan wreken. Ook de genomen en nog te nemen voorzieningen op de grondexploitatie spelen een grote rol in de reservepositie van de gemeente.
Echter de SP laat zich hierdoor niet van het veld slaan. Wij zijn ervan overtuigd dat door te blijven investeren in de toekomst de gemeente Vlaardingen hiervan de vruchten zal gaan plukken en dat er na deze crisis ook weer een opleving zal komen.

Voor nu willen we ervoor zorgen dat de schade, veroorzaakt door de crisis en bezuinigingen, voor de vlaardingse inwoner zo klein mogelijk zal zijn.

Fractieondersteuning Kasper Vink en Ingrid Wijker Raadslid SP