Op weg naar een sociaal Vlaardingen

22 april 2013

Op weg naar een sociaal Vlaardingen

Werk
Geen baan, geen inkomen, wat nu? Wie door ziekte of om een andere reden geen plaats kan vinden op de arbeidsmarkt moet een beroep doen op het vangnet van de sociale zekerheid. Dan verdwaalt men soms in het web van alle regels en regelingen die er bestaan. Ingrid Wijker en Kasper Vink van de SP Vlaardingen hebben zich in dit onderwerp vastgebeten. Het resultaat is het rapport “Op weg naar een sociaal Vlaardingen”. Hierin vindt u een overzicht van alle regelingen in Vlaardingen, waarbij wordt uitgelegd voor wie ze bestemd zijn.

Besproken in het rapport worden de sociale werkplaats – voor wie is die bedoeld, wat verandert er door de Wet Werken naar Vermogen, de bijstand – wie heeft er recht op, welke regels gelden er, de schuldhulpverlening - welke mogelijkheden zijn er, en de bijzondere regelingen voor de minima in Vlaardingen - minimabudget, aanvullende ziektekostenverzekering, regelingen voor kinderen, vrijwilligersbonus, kwijtschelding afvalstoffenheffing, hulp bij het aanvragen van toeslagen.

U kunt het volledige rapport op deze site lezen. Per onderwerp worden de regels die gelden uitgelegd.

In het rapport vindt u ook de visie van de SP op de sociale zekerheid binnen Vlaardingen. Kern daarvan zijn een drietal aanbevelingen:

- Het begeleiden van werkelozen naar een baan is belangrijk en kan met behoud van uitkering, mits:

o Dit tijdelijk is
o Het doel is om uit de uitkering te komen/werk te vinden
o Er geen sprake is van bezigheidstherapie
o Er geen verdringing van huidige banen plaatsvindt
o Ook de langdurige werklozen uit het ‘granieten bestand’ worden meegenomen

- Het minimabudget ( een bedrag van 530 Euro) moet ook beschikbaar zijn voor gezinnen/alleenstaande ouders met kinderen tot 18 jaar die meer dan 25 uur werken en toch aanvulling nodig hebben vanuit de bijstand, als zij onder de norm van 110% blijven.

- De SP wil dat er gekeken wordt naar de mogelijkheid om bijstandcliënten in te zetten voor vrijwilligerswerk ten behoeve van ouderen die noodgedwongen langer thuis moeten blijven wonen (decentralisatie AWBZ). We denken dan aan wijkgebonden teams van bijstandcliënten en vrijwilligers die na een basiszorgtraining de wijk ingaan om:

o Boodschappen te doen
o Stoepen sneeuwvrij te maken
o Eenzame ouderen te bezoeken en problemen te signaleren
o Als budgetcoach voor ouderen te werken
o Tuinen bij te houden.

Voor het rapport kijkt u op deze link

/actie/sociaalvlaardingen/rapport-vlaardingen-1.pdf