Pleitbezorgers Vlaardingse binnenstad schieten hun doel voorbij

22 december 2017

Pleitbezorgers Vlaardingse binnenstad schieten hun doel voorbij

Tijdens de behandeling van het initiatiefvoorstel van de SP m.b.t. Reservefonds Parkeren & Binnenstad bleken de lokale partijen de Vlaardingse binnenstad minder belangrijk te vinden dan zij de inwoners graag doen geloven. Het initiatiefvoorstel kon, naast de SP zelf, alleen rekenen op steun van GroenLinks, CDA en D66.

Het Reservefonds Parkeren & Binnenstad is bedoeld om eventuele overschotten bij de opbrengst van betaald parkeren in de Vlaardingse binnenstad ook weer in te zetten voor diezelfde binnenstad.

Nadat vorige maand bleek dat de ijsbaan er deze winter niet komt wil de gemeente het bedrag van 150.000 euro besteden aan eventuele andere evenementen die de binnenstad aantrekkelijk maken voor bezoekers.

De SP diende gisteravond een duidelijke kaderstelling in zodat de gemeente weet hoe het geld besteed mag worden. Deze spelregels hebben o.a. het doel dat het geld uit het reservefonds alleen besteed mag worden aan evenementen die de binnenstad aantrekkelijker maken en voor iedereen toegankelijk zijn.

In het debat wat hierop volgde was al vrij snel duidelijk waar de prioriteiten voor sommige partijen lagen.”Vooral lokale partijen willen te vaak op de stoel van de wethouder gaan zitten en zich bemoeien met de uitvoer van beleid.” Dit zei gemeenteraadslid Kasper Vink (SP), indiener van het initiatiefvoorstel , na afloop van de raadsvergadering. En dat terwijl de taak van de raad bij dit soort zaken toch primair ligt bij het geven van de kaders die bepalen hoeveel ruimte het college krijgt in de uitvoer van haar taken. Het college legt hierover vervolgens weer verantwoordelijkheid af bij de raad.

De ontwikkelingen rond de mislukte plannen voor de ijsbaan hebben ervoor gezorgd dat er haast geboden is bij het opstellen van spelregels voor subsidies inzake evenementen. De subsidieaanvragen die de komende maanden ingediend worden zullen dan volgens de wensen van de gemeenteraad worden getoetst. Nu het voorstel over duidelijke spelregels is weggestemd blijkt dat laatste allerminst zeker.  De ware verliezer is hier wederom de Vlaardingse binnenstad.