Tijd om belangrijke voorzieningen weer in eigen hand te nemen

5 januari 2018

Tijd om belangrijke voorzieningen weer in eigen hand te nemen

SP-lijsttrekker Arnout Hoekstra: 'Hoog tijd om belangrijke voorzieningen weer in eigen hand te nemen!'

Arnout Hoekstra (33) is voor de vierde keer lijsttrekker voor de SP. Op zijn zestiende begon hij bij de SP als activist om vervolgens fractievoorzitter en wethouder te worden. Hij werd politicus van het jaar en baarde opzien als wethouder van financiën door de gemeente weer financieel op orde te brengen. Hoe kijkt hij aan tegen de komende vier jaar?

'Na de financiële crisis is het nu tijd om puin te ruimen en op te bouwen. Met puin dat weg moet bedoel ik de liberalisering van belangrijke maatschappelijke taken die door de overheid aan de vrije markt zijn weggegeven. Denk aan volkshuisvesting, gezondheidszorg en (duurzame) energieopwekking. De marktwerking heeft totaal gefaald: de lasten voor inwoners zijn gestegen, de kwaliteit is minder geworden en er is alleen aandacht voor de onderdelen waar het meest te verdienen valt.'

Dat is vooral voor de landelijke politiek. Hoe kun je daar in Vlaardingen mee aan de slag?

'Ook lokaal is noodzakelijk om onze collectieve voorzieningen weer opnieuw op te bouwen. Wij stellen daarom voor om een gemeentelijke thuiszorgorganisatie op te richten, onze verantwoordelijkheid terug te pakken als het gaat om regionale woonruimteverdeling en voorop te lopen bij duurzame energieproductie.'

Waarom een gemeentelijke thuiszorgorganisatie?

'Ruim tien jaar geleden bedacht de overheid dat de kosten zouden dalen en de kwaliteit zou verbeteren als je thuiszorg aan de markt overlaat. Zeg maar het bekende neoliberale fabeltje. In de praktijk zien wij dat de thuiszorgmedewerkers aan nulurencontracten bungelen terwijl de bestuursvoorzitter bijna drie ton verdient. Thuiszorgmedewerkers verdienen zekerheid en een fatsoenlijk loon, de directeur moet niet meer verdienen dan een wethouder en bovenal: ouderen moeten fatsoenlijke hulp krijgen zonder achtervolgd te worden door een manager met een stopwatch. Wij richten daarom zelf een gemeentelijke thuiszorg BV op. Door daar bij in te besteden slopen wij de marktwerking uit de zorg.'

Wat bedoel je met regionale woonruimteverdeling?

'Vlaardingen heeft meer dan genoeg sociale huurwoningen, bijna de helft van onze totale woningvoorraad. Toch is er woningnood onder mensen die geen huis kunnen kopen en dus van een huurwoning afhankelijk zijn. Hoe kan dat? Dat heeft er alles mee te maken dat gemeenten in de regio niet voldoende sociale huurwoningen bouwen, maar hun woningzoekenden wel gelijkwaardig toegang hebben tot ons woningaanbod. Vlaardingen is dus het laagste putje waardoor er bij ons altijd wachtlijsten zullen blijven, hoeveel je ook bijbouwt. Als wethouder moet je dan met de vuist op tafel slaan en tegen je collega’s in de regio zeggen: neem verantwoordelijkheid voor je eigen inwoners, bouw huizen voor hen zodat zij niet gedwongen naar Vlaardingen moeten verhuizen.'

En als zij dat nou niet doen?

'Dan geven wij Vlaardingse woningzoekenden voorrang op die van buiten Vlaardingen, maar ik hoop niet dat het zo ver hoeft te komen.'

Hoe gaat de gemeente de duurzame energieproductie verhogen?

'Het ziet ernaar uit dat energielasten verder stijgen. Zonnepanelen worden steeds lucratiever en leveren meer rendement op dan een spaarrekening of een extra aflossing op je hypotheek. Ik heb er zelf ook tien op mijn huis liggen. De gemeente heeft meerdere hectaren dakoppervlak op gemeentelijke gebouwen. Die moeten vol komen te liggen met panelen. Als structurele lastenverlichting én als voorbeeld voor bedrijven, woningcorporaties en woningeigenaren.'

Hoe gaan we dat allemaal betalen?

'Vlaardingen heeft door verkeerde besluiten uit het verleden flink last gehad van de economische crisis. Te veel risico’s, te weinig spaargeld in kas en op veel te grote voet geleefd. Na acht jaar bezuinigingen is Vlaardingen financieel nu weer op orde, maar het geld klotst nog niet tegen de plinten. Uniek aan ons verkiezingsprogramma - ik heb het in Vlaardingen nog niet eerder meegemaakt – is dat wij een gedetailleerde financiële onderbouwing hebben gemaakt. Al onze plannen die geld kosten zijn van dekking voorzien.'