Met bewoners Vogelbuurt in actie tegen verzakkingen

5 juli 2018

Met bewoners Vogelbuurt in actie tegen verzakkingen

Foto: Jeanet Groenendijk

Huurders in de Vogelbuurt Noord (Holy) hebben last van verzakkingen onder het huis en onder de schuurtjes. Dit vanwege bodemdaling. Deze buurt is gebouwd op een 7 meter dikke veenlaag die constant blijft inklinken. Er vormen zich zinkholen langs de fundering. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden. De eigenaar van de woning is verantwoordelijk voor de bodem. De corporatie (Samenwerking) neemt onvoldoende haar verantwoordelijk. De SP staat de bewoners bij die van de verhuurder maatregelen eisen.

Bij de SP staat de telefoon, zonder te overdrijven, roodgloeiend sinds er bekend is dat mensen met klachten over woningcorporatie Samenwerking bij ons een luisterend oor vinden. Dat is ook niet verwonderlijk omdat “Samenwerking” doof lijkt voor hun klachten.

Maar we doen uiteraard meer dan alleen maar luisteren. Zo zijn we op dit moment op diverse plaatsen in Vlaardingen bezig met het opzetten van een huurdersplatform. Om de mensen te informeren over hun mogelijkheden om meer gedaan te krijgen van hun huisbaas, zijn we daarom ook druk aan het folderen. Zoals bijvoorbeeld in de Vogelbuurt in  Holy-Zuid. De mensen hier kampen al jaren met ernstige verzakkingen in hun tuinen en onder hun schuurtjes. Dit levert gevaarlijke situaties op voor onder andere kleine kinderen, mensen die slecht ter been zijn en huisdieren. De corporatie vindt dat zij  met het voor de deur parkeren van een paar zakken zand haar verantwoordelijkheid weer heeft genomen. Daar denken diverse bewoners samen met de SP anders over.

In deze folders roepen we mensen op om voor hun rechten als huurders op te komen en zich tijdens een  bijeenkomst te organiseren in een samenwerkingsverband. De wooncorporatie is heel goed in het ontmoedigen van  mensen om te eisen waar ze recht op hebben. Daar moet nu verandering in komen! De meest gehoorde klacht is achterstallig onderhoud. Dat is niet zo vreemd omdat “Samenwerking” daar de afgelopen jaren behoorlijk op bezuinigd heeft. Dat is niet ons verzinsel maar wordt door de woningcorporatie zelf netjes bijgehouden in hun jaarrekeningen. Ze lijken er zelfs trots op. Dat er daardoor met het jaar meer mensen zich geconfronteerd zien met verloedering en zelfs gevaarlijke situaties voor lijf en leden, lijken ze hierbij voor lief te nemen.

Bent u een huurder van woningcorporatie “Samenwerking” en herkent u  in het bovenstaande uw eigen situatie? Schroom dan niet en neem vandaag nog contact op. Wellicht kan de SP u ondersteunen met het opeisen van uw recht als huurder. Dat recht houdt onder andere in dat uw huurwoning netjes wordt onderhouden, dat u beleefd en respectvol te woord wordt gestaan en dat u niet betaald voor zaken die niet uitgevoerd worden. We horen graag van u!

Met vriendelijke groet,

Het SP- actieteam