Burgemeester, regel zelftesten voor huishoudens met laag inkomen

27 januari 2022

Burgemeester, regel zelftesten voor huishoudens met laag inkomen

Foto: SP
De SP heeft burgemeester Bert Wijbenga opgeroepen zo snel mogelijk  zelftesten aan te bieden aan mensen die dit niet zelf kunnen betalen. De Rijksoverheid zegt dit half februari aan te bieden, maar de tijd is te kostbaar om daar op te wachten, aldus Arnout Hoekstra van de SP:

Geachte burgemeester,

Zelftesten kunnen corona in een vroeg stadium signaleren. Op deze manier kan de verspreiding van het virus worden afgevlakt. Helaas is de aankoopprijs voor veel huishoudens met een laag inkomen een drempel om regelmatig te testen. De Rijksoverheid heeft aangekondigd volgende maand gratis zelftesten te leveren aan gemeenten. Door te wachten laten wij kostbare tijd verloren gaan. Verschillende gemeenten, zoals de gemeente Rotterdam, kiezen ervoor hier niet op te wachten en deze week al gratis zelftesten beschikbaar te stellen.

Ook in Vlaardingen is er alle reden om zorgen te maken over het grote aantal besmettingen. Ook in Vlaardingen wonen veel huishoudens met een laag inkomen. Zeker bij gezinnen loopt het flink in de papieren. Als je in een drukke week paar keer het hele gezin moet testen ben je tientallen euro’s kwijt. Zij die zich dat niet kunnen veroorloven kunnen daardoor in mindere mate bijdragen aan het beperken van de verspreiding van het virus.

Wij roepen u daarom op: Laten wij niet nog een kostbare maand wachten, organiseer dat die zelftesten zo snel mogelijk beschikbaar komen.

Alleen dan kan iederéén in Vlaardingen meedoen en meehelpen.

Groet,

Namens de SP-afdeling Vlaardingen,