Inwoners van Vlaardingen en SP winnen strijd tegen industrielawaai

24 juli 2022

Inwoners van Vlaardingen en SP winnen strijd tegen industrielawaai

Eindelijk gaat het er toch van komen dat industrielawaai hoog op de agenda komt te staan bij de bedrijven rondom Vlaardingen. Shell Pernis, dat al meteen naar aanleiding van klachten maatregelen wilde treffen, heeft laten weten dat zij inmiddels volgens afspraak een aantal compressoren heeft vervangen door stillere exemplaren. DCMR heeft in een presentatie aangegeven dat zij industrielawaai boven aan de agenda heeft gezet en flink gaat investeren in het opsporen van industrielawaai; dit lawaai wordt immers veroorzaakt wordt door enkele tientallen bedrijven in en rond het havengebied.

De burgemeester heeft in een gesprek met de SP bovendien laten weten dat nu ook DFDS voorbereidingen zal treffen om hun schepen aan walstroom te kunnen koppelen. Jarenlang heeft DFDS dit tegengehouden met een excuus over verouderde schepen. Maar nu lijkt dit excuus niet meer op te gaan: aangemeerde schepen worden verplicht om over te gaan op walstroom. En dit zal vooral voor de inwoners van de Oostwijk een opluchting zijn. De jarenlange bromtoon van de motoren van ladende en lossende schepen, plus van de honderden dieselgeneratoren van de koelcontainers, lijken tot het verleden te gaan behoren.

De SP in Vlaardingen heeft samen met de inwoners jarenlang actie gevoerd tegen industrielawaai. Deze actie lijkt nu eindelijk zijn vruchten af te gaan werpen. “Hier zijn we echt heel blij mee. Maar we zijn nog lang niet klaar,” weet SP-raadslid Willem de Man. “Samen met de bewoners-facebookgroep ‘Weg met Industrielawaai Vlaardingen Oost’ houden we dit onderwerp heel scherp in de gaten, ook bij de bedrijven die nu nog niet in beeld zijn. Zodat we straks een leefbare stad hebben waar inwoners kunnen genieten van hun verdiende nachtrust.”