h

"Vlaardingen moet weer van de inwoners worden, niet van de beleggers"

7 november 2024

"Vlaardingen moet weer van de inwoners worden, niet van de beleggers"

SP-raadslid Arnout Hoekstra waarschuwt in zijn beschouwing op de gemeentebegroting dat Vlaardingen haar aantrekkingskracht verliest voor jongeren en jonge gezinnen. Hoewel de stad met haar historische karakter, goede bereikbaarheid en voorzieningen veel te bieden heeft, is ze volgens Hoekstra verworden tot het Polenhotel van het Westland, door toedoen van vastgoedbeleggers en uitzendbureaus. "Betaalbare woningen zijn massaal opgekocht, bedoeld voor onze eigen inwoners, maar in plaats daarvan worden ze ingezet voor arbeidsmigratie die alleen de zakken van beleggers en uitzendbureaus vult," aldus Hoekstra.

Hoekstra maakt zich ook zorgen over de plannen van het college om het Liesveldviaduct te vervangen door een daktuin, met als doel luxe appartementen te bouwen. "Deze ingreep gaat Vlaardingers minstens 10 miljoen euro kosten en brengt onnodige verkeers- en parkeeroverlast," zegt hij. "Wij willen dat de stad voor iedereen bereikbaar en leefbaar blijft. Vlaardingen moet weer van de inwoners worden, niet van de beleggers."

De SP benadrukt in haar visie dat echte verbetering komt door de welvaart eerlijker te verdelen en te investeren in onderwijs, banen en sociale zekerheid. Volgens Hoekstra zullen die investeringen op termijn zorgen voor een bloeiend centrum, waar ook hoogwaardige winkels en horeca weer zullen floreren.

Algemene beschouwingen SP op de Vlaardingse gemeentebegroting 2025

Vlaardingen kan een stad zijn die aantrekkelijk is voor jongeren en jonge gezinnen. Je hebt hier de recreatiemogelijkheden, een goede bereikbaarheid, er zijn veel voorzieningen en het heeft een historisch karakter.

Maar de realiteit is anders. Wij zijn het ‘Polenhotel’ van het Westland. Vastgoedbeleggers en uitzendbureaus hebben de betaalbare  koopappartementen opgekocht. Deze woningen waren bedoeld voor de lokale volkshuisvesting. Nu is het economische waar geworden dat vergelijkbaar is met de intensieve veehouderij. Arbeidsmigratie dient geen enkel maatschappelijk doel. Het dient alleen de diepe zakken van vastgoedbeleggers, uitzendbazen en de aandeelhouders van onder meer de grote supermarkten. Deze woningen moeten weer beschikbaar komen voor waar ze voor bedoeld zijn. Maar helaas merken wij nog veel te weinig van de zelfbewoningsplicht en de aanpak tegen overbewoning en uitbuiting.

Het Liesveldviaduct is heel belangrijk voor de bereikbaarheid van onze binnenstad. Deze oost-westverbinding zorgt ervoor dat auto’s, bussen, fietsen, scooters en hulpdiensten bovenlangs het winkelgebied kunnen rijden. Het winkelgebied eronder is autovrij, waardoor voetgangers de ruimte hebben. Door het verkeer te scheiden, is het veiliger en blijft de doorstroming goed. Bewoners en bezoekers kunnen hun auto gebruiken en winkels worden zonder problemen bevoorraad. Dit maakt het centrum voor iedereen bereikbaar.

Het college wil het Liesveldviaduct vervangen door een daktuin, zodat rijke beleggers er dure appartementen kunnen bouwen. Deze ombouw gaat de inwoners minstens 10 miljoen euro kosten. Meer woningen zorgen voor meer verkeer, terwijl er minder ruimte is voor auto’s.

De binnenstad ziet er nu triest uit. Veel winkels staan leeg en het aanbod is eenzijdig en van lage kwaliteit. Dit komt door verschillende redenen. Het inkomen van de inwoners bepaalt de vraag naar goede horeca en kwaliteitsproducten. Parkeren is voor veel mensen te duur. We kopen meer online en er zijn meer plekken om te winkelen en te ontspannen.

De binnenstad weerspiegelt onze samenleving. Als het goed gaat met de inwoners, wordt het centrum mooier. We moeten niet het viaduct sluiten, maar de kansen voor mensen verbeteren. Door te investeren in onderwijs, goede banen en sociale zekerheid, ontstaat er meer welvaart. We moeten de economie zo inrichten dat iedereen ervan profiteert. Als we meer te besteden hebben, komen de mooie winkels en restaurants vanzelf.

Er zijn nog veel praktische bezwaren. Waar gaat de stadsbus rijden? Hoe worden de winkels bevoorraad? We weten dat daktuinen problemen geven. Water zoekt altijd de snelste weg naar beneden. Dit zorgt voor lekkages. Hoe vind je die zonder alles open te breken? Wie is verantwoordelijk bij lekkage en onderhoud? De gemeente als eigenaar van de tuin, of de vastgoedbelegger als eigenaar van de winkels?

Het college wil volgend jaar al onomkeerbare maatregelen nemen door het viaduct in 2025 af te sluiten voor verkeer. Dit is veel te vroeg. Er is nog geen plan, geen participatie, en winkeliers zijn niet geïnformeerd. Er zijn geen harde toezeggingen van investeerders, geen raadsvoorstel en geen raadsbesluit. Het is te voorbarig om de weg nu al af te sluiten. Wij willen een duidelijk go/no go moment voordat het college iets fysieks kan doen. Daarom dienen wij daartoe een motie in.

Parkeren wordt steeds meer een probleem, en een bron van frustratie.
Dit probleem zal alleen maar groter worden als we niets doen.
Er zijn meer woningen nodig, waardoor de beschikbare ruimte afneemt en het aantal bewoners en dus auto’s toeneemt.

Tegelijkertijd willen we meer groen, en klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte. Blik in de openbare ruimte wordt steeds vaker gezien als lelijk en hinderlijk. Natuurlijk zou het mooi zijn als meer mensen het OV, de fiets of deelvervoer gebruiken. Maar we moeten eerlijk zijn: veel mensen hebben een auto nodig voor hun werk. Niet voor iedereen zijn er geen goede alternatieven voor de auto.

Het zou hypocriet zijn om iets anders af te dwingen, want de meeste politici hebben zelf ook één of meer auto’s. Het parkeerbeleid is achterhaald. In de binnenstad en oude wijken kun je niet verwachten dat bij nieuwbouw parkeren altijd op eigen terrein wordt opgelost.
Het leidt tot rechtsongelijkheid tussen bewoners van oudbouw en nieuwbouw. Daarover hebben wij samen met ONS.Vlaardingen een motie opgesteld.

Er zijn goede publieke parkeeroplossingen nodig: ondergrondse en gestapelde parkeervoorzieningen, en waar mogelijk weggewerkt in nieuwe gebouwen. Deze gebouwde parkeervoorzieningen moeten in publiek eigendom en beheer zijn.

En met een parkeervergunning vrij toegankelijk zijn..
Dit vraagt om extra investeringen bij ruimtelijke ontwikkelingen.
Maar het is onvermijdelijk voor een stad die wil verdichten, jonge gezinnen wil huisvesten, mobiliteitsproblemen wil aanpakken, een mooie buitenruimte wil hebben en iets wil doen aan klimaatadaptatie.

In de Westwijk, omgeving Meester Verschuurstraat, wil Waterweg Wonen 255 sociale huurwoningen slopen. Er zijn lange wachtlijsten voor deze woningen. Dus de vraag is: Wat komt ervoor terug? Waar gaan de huidige bewoners naartoe? Worden ze voldoende gecompenseerd voor de verhuiskosten?

Sinds mei 2022 heeft de SP goed contact met deze bewoners. Het nieuws sloeg toen in als een bom en zorgde voor veel onduidelijkheid en stress. Nu, 2,5 jaar later, is er nog steeds geen duidelijkheid en de woningen en buurt gaan hard achteruit. Ik vraag de wethouder om deze Vlaardingers de aandacht te geven die zij verdienen.

In het Marnixplantsoen is de beweegtuin inmiddels een groot succes. Dat is mooi, want een gezonde leefstijl en sociale ontmoeting komen daar goed samen. Vorig jaar heeft de raad een voorstel aangenomen om ook in het Hof een beweegtuin aan te leggen. Ik hoor graag van de wethouder hoe het daar mee staat.

De kosten van de jeugdzorg stijgen enorm, terwijl de kwaliteit zorgwekkend is. De marktwerking in de jeugdzorg is een grote mislukking. Men zei dat publieke diensten beter en goedkoper zouden worden als ze als bedrijven zouden werken, maar het werd slechter en duurder. Door de bureaucratie van aanbestedingen en prestatiecontroles gaat veel geld en menskracht verloren, en raken kinderen tussen wal en schip.

Een nieuwe bibliotheek in de Grote Kerk. We kunnen niet wachten om het werk van Darwin, Freud en Hawking te lezen in het voormalig huis van God. Maar laat het vooral ook een plek zijn waar jongeren hun huiswerk kunnen maken. Niet ieder kind heeft thuis de rust en ruimte om zonder afleiding aan school te werken. De mogelijkheid om je laptop op te laden is daarbij steeds belangrijker dan rijen vol doktersromans. Ook voor Vlaardingers met een migratieachtergrond die beter Nederlands willen leren, kan deze plek een kans zijn.

Maar er is nog veel werk te doen om hen in grotere aantallen te bereiken. Wanneer kunnen we van het college een concreet raadsvoorstel verwachten waarin we dit soort keuzes kunnen maken?

Vlaardingen geeft met deze begroting veel geld uit. De absolute ondergrens van onze weerstandscapaciteit is 1,0. Dit getal geeft aan hoeveel vermogen we minimaal achter de hand moeten hebben om risico’s af te dekken. In de laatste jaarschijf van de begroting eindigen we precies op die absolute ondergrens van 1,0. Dus de nieuwe raad en het nieuwe college beginnen na de verkiezingen met een lege portemonnee.

Volgend jaar vieren we 80 jaar bevrijding en herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De SP-fractie is blij dat er in de begroting 75.000 euro extra is voor dit lustrum. Het is belangrijk om de lessen uit het verleden te blijven herinneren.
Vrijheid, democratie en de strijd tegen racisme en fascisme blijven actueel.

Reactie toevoegen

U bent hier