SP tegen megaschool op Vijfsluizen

29 januari 2014

SP tegen megaschool op Vijfsluizen

De Lentiz Onderwijsgroep is met projectontwikkelaar OVG Real Estate in gesprek om een megaschool te bouwen op kantoorlocatie Vijfsluizen, zo bleek tijdens een openbare informatieavond met de gemeenteraad. De school komt in plaats van vijf bestaande Vlaardingse scholen en moet daarmee onderdak bieden aan ruim 2.800 leerlingen. De SP heeft ernstige bezwaren tegen de komst van een dergelijke onderwijsfabriek op een kantoorlocatie en pleit voor behoud van kleinschalig onderwijs op wijkniveau.

Het zal waarschijnlijk gaan om het verlaten van de schoolgebouwen aan de Rotterdamseweg (Groen van Prinsterenlyceum),  Geuzencollege aan het Geuzenplein (voormalig Westlandzuid), het splinternieuwe schoolgebouw aan de Arij Koplaan, het Geuzencollege aan de Willem de Zwijgerlaan en het Albeda College aan de Buys Ballotlaan.

Naast dat de bouw van de nieuwe school veel geld zal gaan kosten is het waarschijnlijk onduidelijk wat er met de te verlaten schoolgebouwen moet gaan gebeuren. Deze hebben veelal hoge boekwaardes, er is geen enkele behoefte aan nieuwe bouwgrond, en in het geval van het Groen van Prinsterercollege gaat het om een Rijksmonument waarvoor het vinden van een nieuw bestemming een zeer lastige opgave zal worden. De gemeente is eigenaar van de te verlaten panden, verantwoordelijk voor onderwijshuisvestiging, en daarmee verantwoordelijk voor de te maken kosten.

De SP stelt dat de huidige schoolgebouwen van prima kwaliteit zijn, dat er niets mis is met kleinschalig onderwijs op wijkniveau en dat er daarmee geen enkele noodzaak is om een megaschool te bouwen. Lijsttrekker Arnout Hoekstra: “Dit is voor ons een serieus punt. Partijen ontkomen er niet aan om hier tijdens de verkiezingen en bij het vormen van een college iets van te vinden. Het standpunt van de SP is duidelijk: Geen onderwijsfabriek op Vijfsluizen.”