2010 - 2014

2010 moest de partij weer een zetel inleveren en haalde met 9,1% drie zetels. Dit was mede het gevolg van nieuwe opkomende lokale partijen. De huidige fractie doet echter veel werk in en buiten de raad, de komende raadsverkiezingen zal de SP naar verwacht beter uit de bus moeten komen. Erica Toering moest door dit verlies haar zetel vaarwel zeggen, de overige drie zittende raadsleden Hoekstra, Wijker en Van Marsbergen behouden hun zetel.

Nadat na een jaar het college van PvdA, Leefbaar Vlaardingen, VVD, CDA, GroenLinks en StadsBelangen viel, vormde de SP samen met de PvdA, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie/SGP een coalitie. Op 29 juni 2011 trad de SP toe tot het college van burgemeester en wethouders. Fractievoorzitter Arnout Hoekstra werd die avond met 31 stemmen benoemd tot wethouder. Hoekstra was op dat moment 26 jaar en 7 maanden, en daarmee de jongste wethouder van Vlaardingen ooit. Van Marsbergen volgde Hoekstra op als fractievoorzitter, en de vrijgekomen zetel werd ingevuld door de benoeming van SP-raadslid Frank Hoogervorst. In 2013 nam Ingrid Wijker het fractievoorzitterschap over van Alke van Marsbergen.

Foto: Irene Hoekstra

Alke van Marsbergen, fractievoorzitter 2011 - 2013