Bewoners VOP in verzet tegen sloop

26 januari 2010

Bewoners VOP in verzet tegen sloop

Het Huurdersbelangen Comité VOP gaat het verzet organiseren tegen de sloopplannen in het westelijk deel van de VOP. Waterweg Wonen presenteerde dinsdagavond de resultaten van het bouwkundigonderzoek waar het comité afgelopen zomer om had gevraagd. “Renovatie is prima mogelijk zo blijkt, maar Waterweg Wonen kiest toch voor sloop. Vanavond werd duidelijk dat de bewoners de sloop absoluut niet zien zitten. We gaan de barricade op!” aldus Arnout Hoekstra, adviserend lid van het comité en fractievoorzitter van de SP.

Zo'n honderd bewoners waren naar het buurthuis de Pijpelaar gekomen om de resultaten aan te horen. Het onafhankelijk bureau BouwhulpGroep deed onderzoek naar de bouwtechnische staat van de woningen. Uit het onderzoek blijkt dat de woningen prima te renoveren zijn. Desondanks de onderzoeksresultaten is de corporatie voornemens een groot deel van de woningen te slopen. Aanleiding hiervoor is dat de ambitie uit het Actieplan Wonen om het aantal sociale huurwoningen drastisch te verminderen.

Het bewonerscomité komt woensdag 3 februari bij elkaar om het verdere verzet vorm te geven. Het comité wordt hierbij ondersteund door de SP, dat ook fel gekeerd is tegen de sloop van woningen die bouwtechnisch nog prima in orde zijn.