Reactie SP fractie op jaarrekening

11 mei 2006

Reactie SP fractie op jaarrekening

Voorzitter;
Over de jaar rekening op zich hebben wij niet zoveel te melden.
De SP weet niet of zij blij moet zijn met de 5,1 miljoen die de Gemeente heeft over gehouden, dit omdat niet echt is duidelijk geworden of het voordeel voor de gemeente in misschien enkele gevallen een nadeel was voor sommige burgers.

Voorzitter,
De SP is van mening dat er bij alles wat er op gemeentelijk en landelijk gebied aan veranderingen is doorgevoerd er twee groepen wel erg in een verdomhoekje hebben
gezeten, en nog steeds zitten.
De eerste groep zal bij ieder van ons bekend zijn, dat zijn de mensen in de bijstand.
Vooral de mensen die nog geen aanspraak kunnen maken op bijv. Langdurigheidtoeslag, of de bruin en witgoedregeling hebben het in deze tijd erg moeilijk, ook zij hebben minder huursubsidie en een hogere ziektekostenpremie gekregen e.d.Van hun wordt verwacht dat ze 5 jaar kunnen wachten op een extra steuntje in de rug.
Dan is er nog een andere groep waar weinig aandacht voor was in de lokale politiek,
Dat zijn de mensen die werken voor een aardig bruto salaris, maar door alle verhogingen zoals huur, elektra, levensonderhoud enz, netto minder aan salaris overhouden dan iemand met een minimuminkomen. Deze groep kan helemaal nergens aanspraak op maken of op terug vallen, zij moeten het allemaal alleen doen, onder deze groep zitten ook wat ouderen, zij werken dan wel niet meer maar hebben vanwege een klein aanvullend pensioentje ook minder te besteden.

Daarom heeft de SP samen met de Christen Unie/SGP bedacht dat er juist voor deze groepen iets gedaan kan worden gezien het rooskleurige financiƫle plaatje van onze gemeente.
Wij hebben daarom ook gezamenlijk een motie gemaakt die wij zo in zullen dienen. Wij hopen hiermee ook dat de boodschap van Dhr. Verdouw (red. inspreker) gehoord is.

Dank u wel.