SP/CU-SGP motie aangenomen: onderzoek naar extra steun financieel zwakkeren

11 mei 2006

SP/CU-SGP motie aangenomen: onderzoek naar extra steun financieel zwakkeren

De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 11 mei met een grote meerderheid ingestemd met een motie die Vlaardingers in financiële problemen moet ondersteunen. De motie, die de SP fractie samen met de fractie van ChristenUnie/SGP heeft opgesteld, vraagt om onderzoek hoe een gedeelte van het positieve resultaat van de jaarrekening kan worden gebruikt om mensen in financiële problemen te helpen.
De motie werd mede ondertekend namens de fracties van GroenLinks, PvdA en CDA. Er wordt verwacht dat er binnen zes weken de resultaten van het onderzoek in de commissie besproken kunnen worden.

Motie

De gemeenteraad van Vlaardingen, in vergadering bijeen op 11 mei 2006;

Gelezen de Jaarstukken 2005 en het raadsvoorstel (r. nr. 28.1) van burgemeester en wethouders van 25 april 2006 inzake het deels bestemmen van het resultaat van de jaarstukken 2005;

overwegende
dat de jaarstukken 2005 sluiten met een positief saldo van ca. 5,3 miljoen euro;

dat het college in bovengenoemd voorstel aangeeft een bedrag van € 938.900 te bestemmen voor een aantal doeleinden;

dat de omvang van het positieve saldo van de jaarstukken voldoende ruimte geeft om daarnaast aan andere doeleinden te besteden;

Spreekt als zijn oordeel uit
dat het maatschappelijk wenselijk is tevens een bedrag te besteden aan Vlaardingse huishoudens die zich in een financieel moeilijke situatie bevinden, doordat zij moeten rondkomen van een uitkering of inkomen van maximaal bijstandsniveau;

dat de omvang van het positieve saldo van de jaarstukken voldoende ruimte geeft om een significant bedrag hiervoor aan te wenden;

Verzoekt het college
te onderzoeken op welke wijze een significant bedrag kan worden aangewend om in bijzondere gevallen van financiële problemen onder onze burgers, naast de voorzieningen die daarvoor al bestaan, de nood een beetje extra te lenigen;

de uitkomst van het onderzoek binnen een termijn van 6 weken ter bespreking voor te leggen aan een raadscommissie;

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de SP:
A.A. van Marsbergen

Namens de fractie van de ChristenUnie/SGP:
A. Fokker

Deze motie is mede ondertekend namens de fracties van:

Groen Links PvdA CDA