van Marsbergen vóór Jeugdsportfonds

22 september 2006

van Marsbergen vóór Jeugdsportfonds

Een van de belangrijkste speerpunten is het verbeteren van de sportmogelijkheden, en de gezondheid van de Vlaardingse jeugd. SP raadslid Alke van Marsbergen diende tijdens de raadsvergadering van 21 september een motie in die zou moeten pleiten voor onderzoek naar het instellen van een gemeentelijk Jeugdsportfonds.

In het verleden was het de normaalste zaak van de wereld dat een kind twee keer in de week ging sporten bij een van de sportverenigingen die zich in de wijk bevonden. Tegenwoordig zie je meer en meer dat kinderen niet tot nauwelijks nog lid zijn van een sportvereniging.

Een paar duidelijk verklaringen hiervoor zijn volgens SP raadslid Alke van Marsbergen het verdwijnen van het verenigingsleven uit de wijk, waardoor de jeugd afhankelijk is geworden van ouders om ze naar de sport club toe te brengen. Een tweede rede is het is het simpele feit dat steeds meer gezinnen simpelweg geen geld meer hebben om elke maand contributie te kunnen betalen.

De gevolgen hiervan zijn steeds vaker zichtbaar in de samenleving. Zo was het in het verleden bijzonder als een kind aan overgewicht leed, nu is het vaak meer regel dan uitzondering. Ook heeft het minder sporten een negatief effect op de ontwikkeling van de motoriek van de jeugd, aldus van Marsbergen

Van Marsbergen diende gisteren tijdens de raadsvergadering een motie in met het voorstel om de mogelijkheid te onderzoeken van het oprichten van een gemeentelijk Jeugdsportfonds. Bij dit fonds zouden ouders van kinderen terecht kunnen voor middelen om hun kinderen tóch te kunnen laten sporten. De raad ging niet akkoord, deze wacht liever de plannen van het college af, die aangeeft het Sociaal Cultureel Fonds aan te passen die hier in zal voorzien, dit zal binnenkort in de commissie worden besproken.

MOTIE

De raad van de gemeente Vlaardingen, in vergadering bijeen op 21 september 2006;

Overwegende dat de jeugd zich op een steeds passievere wijze ontspant;

dat dit er o.m. toe leidt dat de jeugd in toenemende mate met overwicht kampt, met alle nadelige gevolgen voor de gezondheid vandien;

dat deze ontwikkeling zich relatief veel voordoet bij kinderen die in sociaal en financieel-economisch opzicht in een achterstandssituatie verkeren;

dat het voor de jeugd in het algemeen en de hier geschetste groep in het bijzonder van eminent belang is dat zij hun lichaam en hun motoriek beter ontwikkelen door actief sport te bedrijven;

dat dit daarnaast een positief effect zou hebben op hun sociale interactie;

dat de contributies van sportverenigingen hiervoor echter vaak een obstakel vormen;

dat het Sociaal Cultureel Fonds van de gemeente Vlaardingen voor het oplossen van deze problematiek onvoldoende mogelijkheden biedt;

dat met genoegen kennis is genomen van het voornemen van staatssecretaris Ross om de komende 3 jaar gelden uit te trekken voor het instellen van Jeugdsportfondsen;

dat het idee achter een Jeugdsportfonds is een toename te bereiken van de sportdeelname van jeugd in achterstandssituaties;

dat een Jeugdsportfonds op verzoek van professionals in onderwijs, jeugdhulpverlening en/of welzijnswerk tot een bepaald maximumbedrag de verenigingscontributie voor deze kinderen betaalt;

dat inmiddels lokale jeugdsportfondsen zijn ingesteld of in ontwikkeling zijn in een aantal middelgrote en grote gemeenten, zoals Alphen a/d Rijn, Aalsmeer en Rotterdam;

Verzoekt het college:

de mogelijkheden tot het instellen van een gemeentelijk Jeugdsportfonds te onderzoeken en de raad in het 1e kwartaal van 2007 over het resultaat van dit onderzoek te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag.
De SP-fractie

Alke van Marsbergen