De lucht is geklaard

24 oktober 2006

De lucht is geklaard

Het stond twee weken geleden met grote koppen in de kranten: 'Oppositie stapt op uit raad'. De fracties SBV, AOV, VVD, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Vlaardingen en SP waren het beu, en keerde de coalitie en het college de rug toe. De onzuivere behandeling van het project Korhoenlaan was de fatale druppel van een al lang etterent wrang gevoel. Na deze escalatie van scheefliggende verhoudingen zijn de oppositie en coalitiepartijen met elkaar in gesprek gegaan. Ook is er een verhelderend gesprek gevoerd tussen de opgestapte partijen en wethouder van der Velde. Naar onze mening een tal zware maar vruchtbare dagen voor een betere samenwerking in de toekomst.

De raad ging onderling ingesprek tijdens een tweedaagse werkconferentie in Renesse. Tijdens de conferentie is er gekeken hoe we beter samen kunnen werken om Vlaardingen op een betere manier te kunnen besturen. Met name de laatste paar maanden kregen wij als oppositie partij het gevoel toegedaan dat wij als partij er niet toe deden. Ongeacht wij wel of niet bij de besluitvorming onze twijfels trokken, de intentie werd gewekt dat deze geen enkele invloed zou kunnen hebben op de besluitvorming, iets wat geen gezonde situatie is in een democratische bestuurslaag. Deze onderlinge gevoelens zijn onderling gedeeld en uitgesproken.

Uiteraard zullen verschillende partijen altijd verschillende standpunten hebben, maar na de gesprekken is de lucht weer in zoverre geklaart dat we weer gewoon met zn allen rond de tafel kunnen zitten. Wij hopen dan ook dat we in de toekomst als raad beter kunnen samenwerken naar een beter Vlaardingen.