Reactie SP op ontslag wethouder Oosterom

26 september 2007

Reactie SP op ontslag wethouder Oosterom

Cees Oosterom heeft vandaag na het verschijnen van het rapport van het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten zijn ontslag ingediend. Dit onderzoek was ingesteld naar aanleiding van het door de SP aangevraagde spoeddebat van 30 augustus jongstleden. De SP vindt het een moedig en verantwoordt besluit van voormalig wethouder Oosterom om zijn portefeuille beschikbaar te stellen.

De huidige gesteldheid van het Vlaardings gemeentebestuur is zonder twijfel zwak. Het is de tweede keer in zeer korte tijd dat een wethouder in Vlaardingen ontslag neemt. Het zwakke bestuur komt deze stad zeker niet ten goede. Het was de SP met de aanvraag van het interpellatiedebat zeker niet te doen om de continuïteit van het bestuur te schaden, maar was vanuit onze controlerende taak onze plicht deze kwestie aanhangig te maken, en het college erop aan te spreken dat wat er zich heeft afgespeeld écht niet kan.

Naar aanleiding van onderzoeksrapport hebben wij verder geen aanvullende opmerkingen. Het rapport brengt verder geen nieuwe feiten naar voren die we na het spoeddebat nog niet wisten. De uitslag ervan is alles behalve spannend, en dat is niet verrassend. De SP had in het vorige debat al aangegeven geen behoefte te hebben aan verder onderzoek. Dit omdat op die bewuste avond de belangrijkste feiten al boventafel waren gekomen. Op basis van het betoog van de voormalig wethouder waren wij reeds van mening genoeg gronden te hebben om het vertrouwen in de wethouder op te zeggen, wat door de volledige oppositie werd ondersteund. Het onderzoek wat er op verzoek van de coalitie partijen toch is gekomen heeft alleen geleid tot uitstel.

Het wordt naar onze mening nu eens tijd dat we als raad en college aan de slag kunnen met zaken die de stad vooruit helpen. Het moet eens afgelopen zijn met dit soort soapproblemen, blunders en schandalen.

Namens de SP fractie,

Arnout Hoekstra,