Column: Groenlinks; een partij zonder (eigen) ideeën

Column: Groenlinks; een partij zonder (eigen) ideeën

Alke van Marsbergen

Door A.A. van Marsbergen, raadslid SP;

Steeds vaker kom ik tot de conclusie dat de politieke ideeënpoel van de Vlaardingse GroenLinks-fractie aan het opdrogen is. Waarschijnlijk is dit een nog niet eerder onderzocht gevolg van de opwarming van de aarde, maar wie vermoed dat met het opdrogen van deze ideeënpoel ook de Vlaardingse GroenLinks-fractie zullen zien verdampen komt bedrogen uit. Meer en meer lijkt de Vlaardingse GroenLinks-afdeling uit te gaan van de gedachte 'beter goed gejat dan slecht bedacht'.

Al in december van het vorige jaar heb ik met enige verbazing in de krant de beargumentering van Dhr. Tsang betreffende zijn standpunt inzake de gemeentelijke wietteelt gelezen. Dhr. Tsang – fractievoorzitter GroenLinks - sprak het in het betreffende artikel over de negatieve gevolgen van de illegale wietteelt. Hij had het over het de schrikbarende toenamen van het THC-gehalte in de zogenaamde softdrugs en over het brandgevaar dat er ontstaat bij deze teelt.

Natuurlijk zijn deze argumenten op zich zelf niet vreemd. Zelf heb ik namelijk namen mijn fractie continu voor deze twee gevaren gewaarschuwd, zowel in de commissie als in de raad. Tijdens deze stellingnamen heb ik nooit op enige steun van de GroenLinks-fractie mogen rekenen. Ik dacht; misschien is GroenLinks na drie jaar ook eindelijk wakker geworden en zien ze in dat een stad uit meer bestaat dan alleen maar bomen. Kortom: ik was blij met de steun uit de hoek van GroenLinks.

Totdat ik deze week in het Algemeen Dagblad de volgende kop las: 'Groenlinks wil link met het verborgen verleden'. De ideeën die in dit artikel stonden leken toch verdacht veel op wat er in het Vlaardingse SP-verkiezingsprogramma 2006/2010 staat geschreven. Voor de zekerheid heb ik toch maar even gekeken op de website van GroenLinks, en ja hoor: daar staat het volgende geschreven:

“Het voorstel is door de binnenstad heen, en in een latere fase ook elders, volgens een uniform basisontwerp objecten te plaatsen met daarop een korte tekst die verhaalt wat er op die specifieke plaats x-aantal jaar geleden is gebeurd, heeft plaatsgevonden of heeft gestaan. Met daaraan toegevoegd een kunstzinnige visuele duiding. Een dergelijke uniformering van de objecten vergroot door de hele stad heen de herkenbaarheid en nodigt geïnteresseerde passanten uit nader ernaar kijken.”
Iets wat inderdaad heel veel lijkt op de plannen van de SP fractie:
“Op locatie inzichtelijk maken, en verwijzen naar tentoongestelde vondsten, van de tijdelijke verblijfplaats van jagers en verzamelaars op een rivierduin (donk) van 6000 jaar geleden op de Piet Heinplaats in de Oostwijk.

Op locatie inzichtelijk maken,en verwijzen naar tentoongestelde vondsten, waar in de Westwijk in 1958 vondsten zijn gedaan van nederzetting uit de periode 2900 tot 2600 voor onze jaartelling” (SP verkiezingsprogramma 2006/2010)
Natuurlijk is het op zichzelf niet erg als andere politieke partijen de plannen van de SP ondersteunen. Dat bevestigt alleen maar dat het goede plannen zijn. Het is alleen wel beschamend dat er politieke partijen zijn die plagiaat plegen door te doen alsof deze plannen hun eigen zijn. Enige vorm van bronvermelding door GroenLinks zou dan ook op zijn plaats zijn.

Alke van Marsbergen,
Gemeenteraadslid SP