Kamerlid bezoekt TBV: 'Een bedrijf om trots op te zijn!'

22 januari 2009

Kamerlid bezoekt TBV: 'Een bedrijf om trots op te zijn!'

Paul LempensVandaag was SP-Tweede Kamerlid Paul Lempens te gast bij Toeleveringsbedrijf Vlaardingen. Lempens sprak zowel met de werknemers, directeur, wethouder, leden van de Ondernemings Raad, werkleiders en met burgemeester Bruinsma (voormalig voorzitter Commisie Sociale Zaken VNG en voorzitter van de CAO onderhandelingsdelegatie van de Kamer Gesubsidieerde Arbeid). Raadslid Ingrid Wijker had het Kamerlid uitgenodigd en vergezelde hem tijdens het bezoek. Het Kamerlid vindt TBV 'een bedrijf om trots op te zijn'.

TBV is een bijzondere werkvoorziening voor Nederlandse begrippen. De meeste SW-bedrijven staan op grote afstand van de gemeente, voeren de werkdruk op arbeidsgehandicapten op, staan onder financiële druk en presteren laag. TBV daarentegen is een gemeentelijke afdeling, waarbij het 'behoud, herstellen en bevorderen van de werknemer voorop staat, zoals de Wsw is bedoeld.

De TBV is een bedrijf met meerdere werksoorten en enkele bijzondere producten en diensten, zoals een drukkerij, onderdelen voor koffieautomaten en een grote afdeling groenonderhoud. Om aan de doelstelling te voldoen, houdt men deze werksoorten in stand, waar verzelfstandigde SW-bedrijven vaak afdelingen hebben gesloten om 'bedrijfseconomische redenen'. TBV bewijst dat dit niet nodig is en dat je met de huidige wet prima uit de voeten kan.

Er is een gezonde kijk op 'buiten werken', in plaats van oneigenlijke druk op werknemers die alleen in een beschutte werkomgeving kunnen
functioneren. Daardoor is de TBV ook niet bijzonder vatbaar voor de economische recessie, waardoor veel Wsw-ers bij andere bedrijven weer van buiten naar binnen, terug naar het SW-bedrijf moeten. Wel is en blijft het moeilijk om voldoende werk te organiseren, omdat werkgevers hun maatschappelijke verantwoording onvoldoende in daden laten zien. Verder wordt de werkvloer niet overspoeld met niet-Wsw'ers, is er slechts een klein aantal reïntegratie- 'klanten' die in kleine groepen goed kunnen worden begeleid zonder dat dit ten koste gaat van de oorspronkelijke doelgroep.

Bij TBV maakt men zich zorgen - van hoog tot laag - over het advies van de Commissie-De Vries over de toekomst van de sociale werkvoorziening. Deze commissie stelt een afbouw van de sociale werkplaatsen voor, schaft de CAO voor nieuwe arbeidsgehandicapten af, zorgt niet voor werk voor deze groep en tuigt een bureaucratisch systeem van loonwaardebepaling vast die gemeenten op hun bordje krijgen, zonder het bijbehorende budget. Lempens is het met de zorgen van TBV-ers eens, en zal, afhankelijk van de inhoud van de reactie van de regering op de commissie (eind februari), pleiten voor een sociale toekomst voor de Wsw en de Wsw-ers. Recht op aangepast werk, met een volwaardige beloning, is het uitgangspunt voor de SP.