Vlaardingen vs. crisis

2 april 2009

Vlaardingen vs. crisis

'Vlaardingen vs. crisis', onder die naam bracht de Vlaardingse SP-fractie vanavond haar aanpak tegen de gevolgen van de kredietcrisis naar buiten. Vanavond discussierde de raad over de aanpak van de kredietcrisis op lokaal niveau. Een aantal partijen deed een aantal voorstellen, waaronder de SP. Hieronder leest u een beknopte samenvatting van deze voorstellen.

Naar school
Jongeren moeten naar school, een vak leren. Dit biedt hen de meeste kans op een goede baan, inkomenszekerheid en een uitdaging. De gemeente zal er alles aan moeten doen om jongeren een startkwalificatie te laten behalen.

Voorstel #1: Stuur jongeren naar school

Aan het werk
Iedereen die kan werken moet aan de slag. De gemeente kan banen creëren doormiddel van een grootschalig werkgelegenheidsproject. Een ieder die werkloos is – of dit in de komende tijd zal worden – moet bij de gemeente aan de slag kunnen om de stad weer mooi te maken. Groenvoorziening, onderhoud, buurtwerk en stadspromotie. Er is te veel te doen om thuis te blijven zitten.

Voorstel #2: Richt een werkgelegenheidsproject op

Zekerheid bieden
Ondernemers en inwoners van Vlaardingen hebben hoop en zekerheid nodig. Door de sociale voorzieningen te blijven garanderen blijven mensen het lef hebben om te ondernemen. Een daadkrachtig gemeentebestuur behoort achter de mensen te staan, en ze op te vangen wanneer ze dreigen om te vallen. Bestuursdeelname van de SP is hiervoor onmisbaar.

Voorstel #3: Garandeer bestaande voorzieningen

Eerlijk delen
De sterke schouders zullen zwaardere lasten moeten dragen. Soberheid is gepast en politici en topambtenaren moeten het belang van de stad boven dat van hen zelf plaatsen.

Voorstel #4: Versober voorzieningen en vergoedingen voor politici en topambtenaren

Betaalbaar wonen
Hoe vervelend het ook is, we zullen moeten toegeven dat het Actieplan Wonen achterhaald is geworden. De woningmarkt heeft even geen behoefte meer aan koopwoningen in het dure segment, maar vraagt juist naar betaalbare huurwoningen. De onderhandelingen met de corporaties en marktpartijen zal heropend moeten worden om tot een aangepaste woonvisie te komen.

Voorstel #5: Actualiseer het Actieplan Wonen

Energie besparen
Op veel huur- en koopwoningen kunnen energiebesparende maatregelen worden toegepast. In samenwerking met corporaties en VVE’s moet het mogelijk zijn om de totale woningvoorraad met gemiddeld twee energieklassen te verbeteren. Hierbij kan gebruikgemaakt worden van de SDE en overige stimuleringsmaatregelen van het Rijk. Woningverbetering zorgt voor directe werkgelegenheid in de bouwsector en is niet afhankelijk van langslepende procedures zoals bij nieuwbouwprojecten.

Voorstel #6: Schrijf VVE’s aan en ga in gesprek met de corporaties