Toering omarmt initiatief Vlaardingse Palestijnse gemeenschap

15 mei 2009

Toering omarmt initiatief Vlaardingse Palestijnse gemeenschap

De Vlaardingse SP-gemeenteraadsfractie omarmt het initiatief van de Vlaardingse Palestijnse gemeenschap voor hechter contact met de Palestijnse stad Nablus. Donderdagavond discussieerde de gemeenteraad over een voorstel om deze stad uit internationale solidariteit en historische wortels steun te geven. “Vlaardingen en Nablus hebben historische banden, nu moet Vlaardingen haar zuster Nablus ook helpen nu de nood daar hoog is” Aldus Erica Toering, raadslid namens de SP.

Al in november 2006 diende de SP fractie in de gemeenteraad een motie in om een stedenband aan te gaan met de Palestijnse stad Nablus. De SP is van mening dat de Vlaardingse politiek zich vooral niet moet mengen in de Internationale politiek rondom het Midden-Oostenconflict. Gelukkig staat dit initiatief dan ook los van het conflict tussen de Israeliers en de Palestijnen. Het is voornamelijk om de zeer grote en hechte historische band met Nablus en de grote Vlaardingse gemeenschap die oorspronkelijk uit deze stad vandaag komt.

Erica Toering: “Helaas is onze motie uit 2006 destijds verworpen. Wij hopen echter dat dit voorstel - van de Palestijnse gemeenschap zelf - op meer sympathie mag rekenen, en dat er een zo groot mogelijke raadsmeerderheid dit initiatief zal steunen.”