Joods kerkhof in ere hersteld

Joods kerkhof in ere hersteld

Peter Joore
Foto: Peter Joore / De Vlaardinger.nl

Het joodse kerkhof aan de Schiedamseweg, hoek Parkweg is in ere hersteld. Op donderdag 15 juli onthulden rabbijn Evers en wethouder Versluijs samen een gedenkplaat met daarop de namen van de overledenen die hier begraven zijn. Initiatiefnemer en SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: ”De onthulling was zeer indrukwekkend. SP-voorzitter Willem de Man en ik zijn erg trots en verheugt dat ons voorstel nu daadwerkelijk is gerealiseerd.”
Onthulling joods kerkhof Vlaardingen

Foto: Ron van Rossum

De aanleiding voor de opknapbeurt was een raadsvoorstel van de SP dat unaniem door de gemeenteraad is gesteund. De SP publiceerde in 2008 een onderzoek naar de geschiedenis van de begraafplaats en stelde voor de afspraken alsnog na te komen. Het joodse kerkhof is een historische plek. In 1862 gaf de koning toestemming voor de oprichting van een joodse gemeente in Vlaardingen. Er vonden synagogediensten plaats in een kamer aan de Havenstraat, er kwam joods onderwijs voor de kinderen en de begraafplaats kon worden gesticht. Van 1864 tot 1900 hebben vele joodse Vlaardingers op deze plek afscheid moeten nemen van mensen, kinderen vaak nog, die hen na aan het hart lagen.

Na 1900 was de begraafplaats niet meer in gebruik. Het ledental van de joodse gemeente ging achteruit en in 1920 werd de joodse gemeente in Vlaardingen bij die van Rotterdam gevoegd. Tijdens de bezetting is het overgrote deel van de overgebleven joodse inwoners van Vlaardingen gedeporteerd.

Het Joodse kerkhof is een plek die herinnert aan de voormalige joodse gemeenschap. Deze plek is nu opgeknapt en zoveel mogelijk in oude omvang teruggebracht. Ook is er een nieuwe gedenkplaat en staan er nieuwe banken op het kerkhof. Met deze opknapbeurt komt de gemeente een belofte na die zij nog voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog deed aan de joodse gemeenschap.

Zie ook de eerdere berichten en het rapport:
/bericht/28835
/bericht/30049