WaterwegWonen weigert wettelijke verhuiskostenvergoeding te betalen

9 november 2010

WaterwegWonen weigert wettelijke verhuiskostenvergoeding te betalen

De Vlaardingse woningcorporatie Waterweg Wonen weigert huurders de verhuiskostenvergoeding uit te betalen waar zij wettelijk recht op hebben. Hiermee boort deze corporatie huurders € 5.264,28 door de neus. Dit blijkt uit een klacht van huurders uit de hoofdstedenbuurt waar momenteel op grote schaal galerijflats ingrijpend worden gerenoveerd.

Sinds begin dit jaar moeten verhuurders een verhuiskostenvergoeding uitkeren wanneer door renovatie de bewoner tijdelijk moet verhuizen. De woningen in de hoofdstedenbuurt worden voorzien van nieuwe keukens, badkamers, isolatieglas en Cv-ketels. Deze werkzaamheden gebeuren gelijktijdig waardoor het gedurende een bepaalde periode onmogelijk is om in de woning te blijven wonen. De woningcorporatie heeft daarom tijdelijke wisselwoningen beschikbaar gesteld. In dit geval heeft de huurder recht op een vergoeding van minimaal € 5.264,28.

De verhuurder is echter van mening dat zij de vergunning niet hoeven uit te keren. Kortgeleden gingen huurders en de Vlaardingse SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra op bezoek bij de corporatiedirecteur om verhaal te halen. De corporatie geeft echter te kennen dat tijdelijk verhuizen geen directe noodzaak is, en dat de wisselwoningen slechts een tegemoetkomende service is die niet strikt noodzakelijk is. De huurders, waaronder veel ouderen en zieken – zoals een COPD-patiënt -, kunnen dit absoluut niet onderschrijven. SP-leider Hoekstra ziet het als een truuk van de corporatie om onder de vergoeding uit te komen: “Ik heb de huizen gezien en in zo’n bouwplaats kan je niet wonen, WaterwegWonen weet dat dondersgoed, maar houdt liever de vergoeding van ruim vijfduizendeuro in eigen zak.” Daarbij hebben de huurders een overeenkomst met de corporatie voor het gebruik van de wisselwoning waarin de corporatie glashard te kennen geeft dat de wisselwoning beschikbaar wordt gesteld omdat de oorspronkelijke woning gedurende de ingrijpende renovatie onbewoonbaar is.

De huurders geven aan de vergoeding niet meer dan redelijk is. Door de renovatie is er veel in de woningen veranderd en kloppen de afmetingen van gordijnen, tapijt en meubilair niet meer en moeten zij flinke kosten maken bij het herstel van de inrichting van de woning. Daarnaast hebben zij in de wisselwoning geen beschikking gehad over telefoon en internet, en hebben daarom tijdelijk daarvoor maatregelen moeten treffen.