SP: Maak Museum Vlaardingen gratis toegankelijk

30 oktober 2017

SP: Maak Museum Vlaardingen gratis toegankelijk

SP-raadslid Jolanda Löke gaat de gemeenteraad voorstellen de entree van het Museum Vlaardingen gratis toegankelijk te maken. Het voorstel kost 33 duizend euro en moet er voor zorgen dat het museum meer bezoekers gaat trekken.

Het museum trekt nauwelijks bezoekers. Aanvankelijk (2012) ging het museum uit van 35.000 bezoekers per jaar, dat zijn er in de praktijk slechts 13.000. De prijs van het toegangskaartje (€9,50) zal daar zeker een belangrijke rol in spelen. “Wanneer het bezoekersaantal fors zal stijgen, zal een hogere subsidiebijdrage in de toekomst ook beter uit te leggen zijn: de subsidiebijdrage per bezoeker gaat immers fors omlaag als het aantal bezoekers stijgt.” aldus Jolanda Löke.

De SP verwacht dat de inkomsten uiteindelijk zullen toenemen: Mensen die een museum gratis bezoeken zijn na afloop eerder bereid een vrijwillige donatie te doen. Meer bezoekers biedt ook meer horecamogelijkheden, bezoekers hoeven immers niet eerst een kaartje te kopen om een kop koffie te kunnen drinken.

Afgelopen zomer riep de gemeenteraad het college op met het museumbestuur in gesprek te gaan. Dit gesprek leidde tot een voorstel om eenmalig 17 duizend euro beschikbaar te stellen, zodat in het voorjaar het lot van het museum verder besproken kan worden. De gemeenteraad behandeld op 8 en 9 november de begroting.