Rood sein voor de Hoekse Lijn

15 december 2017

Rood sein voor de Hoekse Lijn

Foto: MRDH
De SP afdeling Vlaardingen is verbijsterd over de verdere vertraging van de ombouw van metrolijn de Hoekse Lijn. Reizigers zijn keihard de dupe en de bereikbaarheid van Vlaardingen is slecht met alle negatieve economische gevolgen van dien. SP-raadslid Arjan Sterenberg roept het college op om de verantwoordelijken - Gemeente Rotterdam en Metropoolregio MRDH - ter verantwoording te roepen: “De reizigers moeten gecompenseerd worden: Meer, comfortabeler, betrouwbaarder en sneller vervangend vervoer. Bijvoorbeeld door de Waterbus-verbinding door te trekken. Ook willen wij de zekerheid dat de meerkosten niet voor rekening van de reizigers komen. Tevens moet er een onderzoek komen naar hoe het zo ver heeft kunnen komen.”

Reizigers ondervinden momenteel een uur langer reistijd. Dat zou aanvankelijk slechts enkele maanden het geval zijn. Inmiddels is duidelijk dat de ombouw meer dan een jaar zal duren en de metro op zijn vroegst eind 2018 gaat rijden. Tevens gaat de ombouw tientallen miljoenen extra kosten.

“Hoewel er is beloofd om meer bussen in te zetten en de prijs van de ritprijs te verlagen, lijkt het eerder wenselijk dat de waterbus als alternatief wordt ingezet. Hiermee wordt de verbinding met Rotterdam aanzienlijk verbetert ten opzichte van de huidige situatie. Het is  niet te begrijpen dat deze mogelijkheid nog steeds niet is benut.” aldus Sterenberg.