SP: 4 zetels, tweede partij van Vlaardingen

23 maart 2018

SP: 4 zetels, tweede partij van Vlaardingen

Vanochtend werd door de burgemeester de definitieve verkiezingsuitslag bekend gemaakt. Een uitslag met dubbele gevoelens: Enerzijds hadden wij gehoopt de grootste te blijven, anderzijds hebben wij het als tweede niet slecht gedaan.

3.029 mensen stemden op de SP, dat zijn er 748 minder dan vier jaar geleden. Als je ziet welke verantwoordelijkheid de SP de afgelopen vier jaar heeft genomen, ten tijde van de crisis, dan weet je dat het moeilijk is om iedereen duidelijk te maken dat wat je doet in ieders belang is. Wij zijn dan ook enorm dankbaar dat zoveel kiezers het vertrouwen in de SP hebben bevestigd.

Zoals gebruikelijk is de grootste partij aan zet voor het initiëren van de vorming van een nieuw college. De SP wacht dat initiatief af en staat open voor een gesprek. Maandag avond zal in een openbare bijeenkomst aan alle 12 lijsttrekkers de gelegenheid worden gegeven om een reactie te geven op de manier waarop de verdere formatie zal plaatsvinden. Ik zal zeker van de gelegenheid gebruik maken om daar namens de SP het woord te voeren. Daarna is het voor iedereen afwachten hoe het verder zal verlopen.

Het huidige college is nu demissionair, waardoor ik als wethouder voorlopig niet aan nieuw beleid kan werken. Ondanks dat moet de stad bestuurd worden door de dagelijkse leiding voort te zetten en heb ik voor de komende dagen genoeg afspraken en bezoeken bij onder meer sportverenigingen en culturele instellingen.

Aanstaande donderdag zal ik samen met Ingrid Wijker, Kasper Vink en Marcel Kerkhof als raadslid worden benoemd. Mocht ik weer namens de SP wethouder worden, dan is Alke van Marsbergen de eerst volgende die als SP-raadslid benoemd zal worden. Wij nemen komende week met dank en waardering afscheid van de vertrekkende SP-raadsleden Frank Hoogervorst, Arjan Sterenberg en Jolanda Loke. Gezien hun bewezen kwaliteiten hopen wij dat zij zich blijven inzetten voor de SP.

Mijn grote dank gaat uit naar de vele – tientallen – vrijwilligers die de afgelopen maanden keihard hebben geholpen bij de campagne. Tientallen SP-leden hebben gezamenlijk meer dan 30.000 verkiezingskranten verspreid. Door weer en wind zijn wij de buurten en de weekmarkten op geweest om met vele mensen gesprekken te voeren. Maar ook dank aan de meer dan 300 leden die dankzij hun contributie financieel hebben bijgedragen aan de campagne, zodat wij niet afhankelijk zijn van belanghebbende bedrijven en sponsors.

De strijd om een sociaal Vlaardingen gaat na vandaag keihard door. De komende dagen gaan wij aan de slag met nieuwe plannen om de komende jaren nog meer in de haarvaten van de Vlaardingse buurten aanwezig te zijn. Samen met de bewoners strijden voor de collectieve belangen van de gewone Vlaardingers, maar ook de helpende hand bieden aan individuele Vlaardingers die hulp nodig hebben wanneer zij bij woningcorporatie, gemeente, zorgverzekeraar of Stroomopwaarts tegen muren aanlopen.

Ik roep daarom iedereen op om zich aan te sluiten bij de SP. Denk, praat, werk en vecht mee voor een sociaal Vlaardingen. Sluit je aan: https://vlaardingen.sp.nl/form/doe-mee

Arnout Hoekstra,
Lijsttrekker SP Vlaardingen

Definitieve verkiezingsuitslag Vlaardingen 2018: https://www.vlaardingen.nl/Bestuur_Organisatie/Verkiezingen/Gemeenteraadsverkiezingen/Uitslagen/Definitieve_uitslag_gemeenteraadsverkiezingen_2018