Moermantuinders willen blijven; behoud de volkstuin

22 juni 2021

Moermantuinders willen blijven; behoud de volkstuin

Foto: SP

Met de nieuwe woonvisie van de Gemeente Vlaardingen is de toekomst van het volkstuinencomplex  Moerman onzeker. Het groene terrein staat op de lijst om eventueel plaats te maken voor  woningbouw. Wethouder Ivana Somers en de gemeenteraad hebben hiermee grote onrust  veroorzaakt bij de honderden gebruikers van deze groene long midden in de stad.

Deze onzekerheid maakt dat het voor tuinders risicovol wordt om nog te investeren in hun tuin met  teloorgang als gevolg. Daarmee wordt er al schade aangericht nog zonder dat er een besluit is  genomen over de toekomstige bestemming.

Desondanks is er sprake van een lange wachtlijst voor een volkstuin. Ook beide andere Vlaardingse volkstuinverenigingen hebben lange wachtlijsten. Bij elkaar meer dan honderd. Dit laat zien hoe  groot de behoefte is aan volkstuinen onder de Vlaardingse burgers. Een belangrijk signaal aan de  Vlaardingse politiek: er zouden tuinen bij moeten komen in plaats van ze weg te strepen.

Het volkstuincomplex Moerman is een belangrijke groene long van de Westwijk. Het draagt bij aan  de biodiversiteit, biologische voedselproductie uit eigen omgeving en natuureducatie. Daarnaast is  het een belangrijke voorziening voor Vlaardingers met alleen maar een balkonnetje en ook voor  senioren die actief willen blijven.

Samen met de SP organiseren de tuinders een protestwandeling. Op zaterdag 26 juni om half één wandelen de leden van het volkstuinencomplex Moerman naar Het Oude Stadhuis van Vlaardingen te Markt 11. Zij nodigen iedereen uit om mee te lopen. Wethouder Bart de Leede is uitgenodigd om  bij de ingang van het stadhuis een mand met natuurproducten in ontvangst te nemen. Zij vragen de  wethouder tevens een definitieve streep te zetten door de bouwplannen op deze locatie.