Nieuwe sporthal in de Westwijk

8 mei 2022

Nieuwe sporthal in de Westwijk

De Westwijkhal is al jaren over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen. Het dak is verrot en de ventilatie werkt slecht. De hal heeft prachtige houten vloeren, maar die kunnen slecht tegen vocht. De hal uit de jaren ‘60 is daarmee total loss. In plaats van één grote hal terugbouwen kozen wij er een aantal jaren geleden voor (de SP leverde toen de wethouder Sport), om twee kleinere hallen terug te bouwen op buurtniveau. De eerste van de twee hallen is twee jaar geleden opgeleverd aan het Erasmusplein. De SP is blij dat nu eindelijk de tweede hal ook gebouwd gaat worden.

De oude hal staat op een anoniem terrein, en is een doos met blinde muren. Dat vraagt om ongewenste activiteiten. De nieuwe hal aan het Erasmusplein maakt onderdeel van een appartementencomplex. De tweede nieuwe hal komt aan de Claudius Civilislaan, tussen de voortgezet onderwijsschool VOS en de korf- en handbalaccommodatie van S.C. Twist. Met deze positie van deze locaties ten opzichte van de scholen in de Westwijk worden de loop- en fietsafstanden voor kinderen beduidend korter. Op de locatie van de voormalige Westwijkhal worden een groot aantal nieuwe woningen gebouwd wat de gemeente geld oplevert en een bijdrage levert tegen de woningnood.

De SP vindt het wel vreemd dat dit alles zo lang heeft moeten duren. Het college had drie jaar geleden al kunnen beginnen met de bouw. In de tussentijd zijn de bouwkosten gestegen en zit de vereniging S.C. Twist zonder goede accommodatie voor het zaalseizoen. Helaas is dit voorbeeld exemplarisch voor vele projecten en taken die in de afgelopen raads/collegeperiode zijn blijven liggen. Vlaardingen verdient een college dat de handen uit de mouwen steekt.